Článek
Když Toyota před pár lety představila Yaris GRMN, fanoušci rychlých kol byli nadšení. Takové auto dlouho nikdo nepostavil - mrňavou krabičku s kompresorovým motorem, manuální převodovkou a nebývale pečlivě a důsledně upraveným podvozkem. Nyní se Toyota snaží předehnat sama sebe, a to s novým Yarisem GR.
Řídili jsme Toyotu Yaris GRMN, naštvanou krabičku s pekelnými schopnostmi
Ta písmenka znamenají „Gazoo Racing” a starší splašený Yaris k nim měl ještě MN, tedy „Masters of Nürburgring”. Že by méně písmenek znamenalo méně auta, však není ani v nejmenším pravda. Právě představený Yaris GR má o 49 koní, 110 N.m a jednu poháněnou nápravu víc než starší GRMN.
Čtete správně, ostrý Yaris dostal pohon všech kol. A to není všechno, nad čím spadne brada - výkon 261 koní a točivý moment 360 N.m dává přeplňovaný tříválec o objemu 1618 ccm.
To znamená, že až se Yaris GR začne vyrábět, bude mít nejsilnější tříválec v historii a zároveň nejobjemnější tříválec v současné automobilové produkci. Větších moc nebylo ani v historii. Prvenství drží vznětový tříválec italské firmy VM Motori o objemu 1774 ccm, který se dával do Alfy Romeo 33.
To nejzajímavější na Yarisu GR je pohon všech kol. Zástavba byla možná díky zkombinování přední části platformy GA-B, na které jezdí civilní Yaris, a zadní části větší GA-C z Priusu, Corolly či Lexusu UX. To mimo jiné znamená, že místo torzní příčky civilního Yarisu je vzadu zavěšení kol řešeno dvojitými lichoběžníkovými rameny.
Systém 4x4 se jmenuje GT-Four a je stálý, tj. že při běžné jízdě jsou skutečně poháněna všechna kola. V režimu Normal je rozdělení točivého momentu na přední: zadní nápravu v poměru 60:40, v režimu Sport se poměr změní na 30:70 a v režimu Track je to 50:50. Okolo těchto základních poměrů se rozdělení síly automaticky uzpůsobuje podle aktuální situace.
Toyota Yaris GRMN vs. Renault Clio R.S. 18: Naštvaná krabička proti černé šmouze
Čtyřkolku můžete dále vylepšit, pokud při objednávce zaškrtnete položku Circuit Pack, která na přední i zadní nápravu umístí samosvorný diferenciál typu Torsen. Také lehce upraví podvozek a přihodí kovaná „18” kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4s.
Pro co nejlepší rozložení hmotnosti novinky je motor posunut blíže ke středu vozidla a baterie - normální dvanáctivoltová, není to hybrid - se přestěhovala do kufru. Ke snížení odporu vzduchu zase pomáhá nižší linie střechy třídveřové karoserie.
Yaris GR váží 1280 kilogramů, což je na dnešní dobu otylých aut vážně skvělá hodnota. Díky tomu zvládá zrychlit na stovku za 5,5 sekund, maximálka je elektronicky omezena na 230 km/h.
Stran vzhledu jsou nejlepší fotografie, třídveřová karoserie je ve své dolní části pořádně široká a připomíná závodní auto. To není daleko od pravdy - Yaris GR bude sloužit mimo jiné i jako homologační vůz pro soutěžní speciál třídy WRC. V kabině vidíme nové sedačky - jestli budou tak dobré jako ty v GRMN, se dozvíme, až se svezeme - a víme i o znáčcích např. v přístrojovém štítu.
Novinka se bude vyrábět v Japonsku, na lince dedikované modelům GR v závodě Motomači. Cena zatím nebyla oznámena, ale ze všeho, co o autě Toyota zveřejnila, je jasné, že tohle bude pěkně drahá hračka.