Článek
Byl to Opel Manta, kupé představené v roce 1970, který designérům Opelu posloužil jako inspirace při navrhování nové přední masky s názvem Vizor (česky „hledí”). Dostala ho nová mokka a modernizovaný crossland – a nyní také tzv. restomod původní manty.
Nová Mokka dá tvář budoucím modelům Opelu, designéři se inspirovali u legendární Manty
O pár restomodech jsme už psali – to slovo je kombinací „restaurace” a „modifikace” a výsledkem většinou bývá historické auto zrenovované ne do původního stavu, nýbrž zároveň modernizované pro současné standardy co do výkonu, komfortu či jízdních vlastností.
Anebo, jako v tomto případě, pohonu. Celý název žlutočerného stroje je Manta GSe ElektroMOD – je tedy elektromobilem. Místo původního řadového čtyřválce, který v první generaci manty mohl mít objem od 1,2 do 1,9 litru, nyní pohání zadní kola elektromotor o výkonu 147 koní. To z něj činí nejvýkonnější mantu první generace v historii – měla nejvýše 105 koní.
„Manta GSe působivě představuje entusiasmus, s nímž u Opelu stavíme auta. Kombinuje tradici s dnešním závazkem k bezemisní mobilitě,” komentuje vůz šéf značky Michael Lohscheller.
Elektromotor sosá energii z 31kWh baterie, která má podle Opelu stačit na zhruba 200 km dojezdu. Nabíjení obstarává 9kW palubní nabíječka, která má být schopna mantu plně nabít za méně než čtyři hodiny. O možnosti rychlonabíjení se tisková zpráva nezmiňuje.
Uvádí ale, že vůz dostal unikátní 17” kola, které speciálně pro něj navrhla firma Ronal, že hudbu můžete přehrávat pomocí vestavěného bluetooth reproduktoru od firmy Marshall a že v interiéru jsou nové sedačky z Opelu Adam S a dva displeje – jeden místo přístrojového štítu, druhý ve středu palubní desky.
Zůstaly ale tři pedály a čtyřstupňová manuální převodovka, takže lze jezdit skoro jako za starých časů. Ale není to nutné – můžete zařadit čtyřku a jezdit jen na ni. Nabízí se tak otázka, jestli ostatní tři převody jsou skutečné převody, nebo jestli to je nějaké elektronicky řízené placebo.
Zrenovované Porsche 356 kytaristy Johna Oatse je dokonalé retro
Nic z toho nás ale nemusí příliš trápit – Manta GSe ElektroMOD je jednorázová stavba, která se do sériové výroby nedostane. Na jednu stranu je to trochu škoda, protože většina elektrických aut – pomiňme nyní špičkové a taky špičkově drahé stroje typu Pininfarina Battista nebo sporťáky Rimacu – dnes hraje na ekologickou a moderní notu a zábavu za volantem upozaďuje.
Na druhou stranu, dostat něco takového do výroby by bylo s dnešními předpisy v podstatě nemožné tak, aby se to zároveň dostatečně prodávalo, a tedy nebylo příšerně ztrátové.