Článek
Záměrně píšeme „jet”, nikoliv řídit. Bohužel Porsche novináře v 918 Spyder pouze povozilo, pár dojmů z krátké projížďky snad bude zajímavých. Předně 918 Spyder je velice nízké auto (1167 mm), takže nasoukat se do sportovních, napevno zabudovaných sedadel chce trochu cviku. Když už jste uvnitř, oceníte, jak nízko se sedí. Nádherný je také pohled na vyboulené přední blatníky připomínající závodní speciály Porsche z druhé poloviny minulého století.
918 Spyder, který stojí 20 miliónů korun a jeden kus se dostal i k českému majiteli, má poháněná všechna čtyři kola – zadní kola pohání spalovací motor a elektromotor, druhý elektromotor roztáčí kola na přední nápravě. Elektrická energie pro elektromotory je uložena v kapalinou chlazeném lithium-iontovém akumulátoru, který se skládá z 312 samostatných článků. Při překročení rychlosti 235 km/h se přední elektromotor odpojí.
Neskutečná dynamika za jakékoliv rychlosti
Hlavním zdrojem výkonu je 4,6litrový osmiválec původem ze závodního monopostu RS Spyder o výkonu 612 koní. Celkový výkon činí 887 koní. Odlehčený motor se nechá vytočit až do 9150 otáček, což je naprosto mimořádná hodnota.
A povedená je nejenom dechberoucí dynamika (0-300 km/h za 20 sekund!), ale i ryk vytočené V8, která zvládne až 345 km/h. Mimochodem s váhou 135 kg jde o nejmenší produkční osmiválec na světě.
Zatlačení do sedaček je při plném plynu fenomenální: na stovce jste za 2,6 sekundy, 0-200 km/h lze zvládnout za 7,3 sekundy (odlehčená verze Weissach za 7,2 s). Při nájezdu na německou dálnici se těšíme, jak zažijeme alespoň „třístovku”, jenže jednak stále jemně padají kapky deště, co je ale horší, provoz je tak velký, že to jednoduše nejde.
I tak z pársekundového sešlápnutí plynu je zrychlení této čtyřkolky fenomenální. Maďarský kolega má při své jízdě štěstí, protože řidič s ním prý projíždí zatáčku na německé okresce řízeným driftem, my se musíme spokojit s čistou stopou. Co se dá dělat...
Standardně vůz obouvá dvacetipalcová kola vpředu, vzadu dokonce o jeden palec větší. Pneumatiky mají rozměr 265/35 ZR 20 vpředu, respektive 325/30 ZR 21 vzadu.
Součástí základní výbavy jsou i vrtané keramické brzdy s vnitřním chlazením (PCCB) a dostatečnou velikostí – průměr 410 mm a tloušťka 36 mm vpředu, vzadu průměr 390 mm a tloušťka 32 mm. Převodovka je vždy samočinná typu PDK se sedmi rychlostními stupni.
Stísněné jen trochu, sedí se hodně nízko
Lehce spartánský, perfektně zpracovaný interiér obou testovacích aut s pořadovým číslem 000 vkusně kombinuje moderní technologie, auto i převelice nízkým umístěním sedačky působí jako ten správný „nadsporťák”, hypersport s vlastními pravidly - podobně jako Ferrari LaFerrari a McLaren P1.
Ptám se, jak dlouho vydrží baterie, než se vybijí. „Dokud bude v nádrži benzín,” odpoví testovací řidič Porsche. Když pojedete na plný plyn, třeba někde na okruhu, vydrží podle něj baterie deset patnáct minut, při běžném jízdním stylu (což nutně nemusí znamenat, že se budete loudat) se zase postupně dobijí. Spotřeba paliva během naší jízdy byla prý zhruba osm litrů benzínu. Tvrzení, že bude jezdit toto auto za tři litry (což uvádí homologace), nikdo z majitelů věřit nebude.
Více ale ze čtvrthodinky na sedadle spolujezdce zjistit nejde. Když neobratně vylézám z auta, kladu si (z hlediska finanční situace velmi zbytečnou) otázku, na kterou neumím odpovědět - vlastnil bych raději pouze „benzínovou” 911 Turbo S nebo rychlejší, technicky složitější plug-in hybrid 918 Spyder...