Článek
Nabídka elektromobilů automobilového giganta Stellantis se zatím omezuje zhusta na městské minivozy a dodávky, ovšem to by se v dohledné budoucnosti mělo změnit. V rámci prezentace nazvané EV Day firma představila čtyři platformy pro budoucí elektromobily, které obsáhnou v podstatě celou její nabídku.
Jmenují se STLA Small, Medium, Large a Frame podle toho, pro které segmenty trhu budou určeny. Small, tedy „malá”, samozřejmě obslouží nejnižší patra trhu. Konkrétněji to znamená vozy o délce 3,5-4,2 metru s bateriemi o kapacitě 37-82 kWh. Má je pohánět elektromotor o výkonu 95 koní, v případě některých vozů ale máme čekat i silnější varianty o 170-245 koních.
Spojení FCA a PSA schválili akcionáři, vzniká čtvrtá největší automobilka
U větší STLA Medium je na infografice vidět sedan značky DS a popisek „prémiové vozy”. Tuto platformu mají dostat auta o 4,2-5 m délky s bateriemi o kapacitě 87-104 kWh, což má stačit na dojezd až 700 kilometrů na jedno nabití. Výkony elektromotorů mají být od 170 do 449 koní.
Platforma STLA Large bude sloužit pro velká a vysokovýkonná auta délky 4,8-5,5 m s pohonem všech kol, ale také pro příští generace amerických muscle cars. S bateriemi o kapacitě 101-118 kWh máme očekávat dojezd až 800 km a elektromotory u běžných verzí mají být stejně výkonné jako v případě platformy STLA Medium, tedy 170-449 koní.
Nejrychlejší dodge v historii má být elektromobilem, chce překonat Teslu
Velmi pravděpodobně zde ale budou existovat i mnohem silnější varianty. Firma uvádí, že postaví elektromobil schopný zrychlit z nuly na 100 km/h za dvě sekundy. Dosavadní rekordman koncernu je Dodge Challenger SRT Demon, který se svým 851k osmiválcem zvládne zrychlení na „americkou stovku” 97 km/h za 2,3 s.
A konečně, platforma STLA Frame je určená pro auta s rámovou konstrukcí, tedy pick-upy a největší SUV. Délky těchto vozů mají být mezi 5,6 a 6,2 metru a baterie mají mít kapacitu od 159 do více než 200 kWh. Elektromotory mají mít výkon od 204 do 449 koní a verze s pohonem všech kol tu jsou samozřejmostí.
Většina vozů bude pracovat se 400V architekturou, ovšem přinejmenším na platformě Frame bude fungovat i 800V architektura, která umožní menší hmotnost kabelů a rychlejší nabíjení. Aktuálně ji nepoužívá mnoho aut, ovšem např. Porsche Taycan a Audi e-tron GT ano – a taky zvládnou až 270 kW nabíjecího výkonu. Jaký nabíjecí výkon budou zvládat osmisetvoltová auta Stellantisu, se zatím musíme nechat překvapit.
Automobilka kromě toho ohlásila plán investovat 30 miliard eur (771,8 miliardy korun) do elektrifikace a softwarových inovací do roku 2025. O pět let později chce prodávat v Evropě více než 70 % vozidel označovaných jako nízkoemisní, tedy pravděpodobně hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. V USA to má být více než 40 %.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
Elektrifikaci čeká všech 14 značek, ovšem každou trochu jinak. Každá se bude zaměřovat na něco jiného, jak je ostatně jasné i z představení čtyř velmi odlišných platforem. Modulární pohony v nich mají být konfigurovatelné pro pohon předních, zadních nebo všech kol, a to jak v automatickém režimu, tak i pod označením 4xe, které dnes používá Jeep pro systém, kdy je elektromotor předřazen přídavné převodovce s redukcí a klasickému mechanickému pohonu všech kol s uzávěrkami diferenciálů.
V plánu jsou také dvě různé technologie baterií. Jedna má mít vysokou energetickou hustotu (600-700 Wh/L) a druhá má být prosta niklu a kobaltu. Ta má být o pětinu levnější oproti té první a nabídnout hustotu 400-500 Wh/L. A v roce 2026 chce Stellantis představit první konkurenceschopnou baterii s pevným elektrolytem, tzv. solid-state.
„Naše cesta elektrifikace je dost možná nejdůležitějším krokem při odhalování budoucnosti Stellantisu jen šest měsíců po jeho vzniku. ...Máme velikost, schopnosti, odhodlání a udržitelnost, abychom dosáhli dvojciferných marží, abychom byli na čele odvětví a abychom nabídli elektrifikovaná auta, která vzbuzují vášeň,” nechal se slyšet Carlos Tavares, šéf koncernu.