Článek
„Nastupujte, budeme odjíždět,“ zavelí kdosi. Hydraulická plošina sjede dolů a odhalí nevelký tmavý tubus pro deset až dvanáct vojáků, ve kterém se sedí po stranách. Vběhnu dovnitř a usadím se na odnímatelnou sedačku Recaro s bezpečnostními pásy, za kterou jsou prostory pro odložení výstroje. Dveře se zavírají a šestikolové obrněné monstrum Titus se díky síle 500koňového motoru přenášeného šestistupňovou automatickou převodovkou dává do pohybu. Ten chvatně snědený řízek jenom pár desítek vteřin před nástupem do vozidla asi nebyl ten nejlepší nápad...
Titus (Tactical Infantry Transport & Utility System) je nové bojové vozidlo, které vymyslela francouzská společnost Nexter Systems. Podvozek, který je svým řešením do značné míry unikátní, dodala kopřivnická Tatra. Titus má celkem šest kol, přední i zadní náprava je řiditelná. Podvozek se skládá z centrální roury a vzduchem odpružených nezávisle výkyvných polonáprav.
Poháněna mohou být čtyři kola (6x4), nebo všechna (6x6). Nechybí nápravové a mezinápravové diferenciály s uzávěrkami. Speciální pneumatiky od Michelinu mají rozměr 20 palců a dojet se s nimi dá i po defektu (technologie run flat – známá i z některých osobních automobilů). V Titusu nechybí systém centrálního dohušťování pneumatik SYEGON.
Mimořádná manévrovatelnost, výborný komfort
Třebaže je venku ke třiceti stupňům, v Titusu je díky výkonné klimatizaci příjemně chladno. Možná to je i tím, že náš přesun neprobíhá v rámci bojového konfliktu, ale pouze se necháváme svézt na terénním polygonu, umístěném přímo v areálu kopřivnické Tatry. Místa při plném obsazení není mnoho. Vojáci jsou v tomto 7,72 metru dlouhém, dva a půl metru širokém a 2,25 metru vysokém autě při plném obsazení docela natěsno; co nás ale dostalo, je mimořádný komfort odpružení.
Ať už jedeme přes terénní metrové výmoly, dlažební kostky, nebo po terénní vložce, je torzní tuhost a plavnost, s jakou auto jede, fascinující (obavy z žaludečních nevolností tak byly zcela mylné). Z bočních oken se ale nepodíváte, z bezpečnostních důvodů tady žádná nejsou, pro výhled ven se musíte naklonit za řidiče, jenž má k dispozici průzor skrz nevelké, avšak hlavně neprůstřelné čelní sklo se třemi stěrači.
Když později na stejném místě řídím deset metrů dlouhou Tatru T815 s pohonem 8x8, mám pocit, že mi vytřese duši – tak moc poskakuje na méně hladkých úsecích zdejší zkušební silnice. V tu chvíli mě u osmiválcového, bezmála třináctilitrového motoru nejvíce zaměstnává 14stupňová poloautomatická, naštěstí plně synchronizovaná, převodovka a obrovský volant, kterým není vůbec snadné otáčet. Když se mám na konci otočit na úzkou cestu a vrátit se zpátky, pot ze mě jenom leje.
Zpátky do Titusu: kromě nečekaného komfortu odpružení zaujmou i manévrovací schopnosti. průměr otáčení je pouhých 13 metrů, vždyť malá Škoda Citigo má stopový průměr otáčení deset metrů a tady se bavíme o 27 tun vážícím stroji! Spousta válečných konfliktů probíhá v ulicích měst a tohle je pro tento obrněný transportér obrovská výhoda.
Titus nabídne dojezd 700 kilometrů a může jet rychlostí až 110 km/h. V terénu zvládne stoupavost 60 procent, boční náklon 30 procent, přejede skoro půlmetrový kvádr nebo se zvládne brodit vodou hlubokou až 1,2 m.
Ochrana i před 150 kg TNT
Ohledně ochrany posádky je možné vybírat z několika různých úrovní (základem je 2/2a/2b, nejvyšší je úroveň 4/4a/4b), stupeň čtyři kupříkladu odolá výbuchu ekvivalentu 150 kg TNT ze vzdálenosti pěti metrů. Přikoupit lze i ochrana proti minám nebo útoku RPG, noční vidění, rušičky, detektory střel atd. Vše záleží na taktických prioritách v místě konfliktu.
Na střechu si můžete dát 120mm minomet, granátomet nebo kulomet (ráže 7,62 mm). Titus je velmi variabilní – kromě přepravy osob (v konfiguraci 3+10 nebo 2+12) se může snadno přestavět na ambulantní provedení nebo k transportu nákladu. Existuje dokonce i bezpilotní (!) verze, určená pro shromažďování informací na nepřátelském území.