Článek
Nejeden fanoušek aut si libuje v konfigurátoru Bentley nebo Porsche a přemýšlí, jak by naspecifikoval své auto, kdyby si ho mohl dovolit. Sestavit si auto pro sebe přesně tak, jak ho chcete mít, je jedna z velkých výhod, když člověk má rád auta a nemá hluboko do kapsy. Trend poslední doby však u těch nejdražších vozů hovoří trochu jinak – prodává se jich stále víc ojetých.
Bohatí zákazníci podle výzkumu firmy Edmunds a zprávy webu Automotive News Europe preferují ojetá auta z jednoho prostého důvodu – jsou dostupná okamžitě, není nutné na ně čekat např. půl roku. Taková je podle webu aktuální čekací doba u Rolls-Royce.
Za volantem nového Rolls-Royce Ghost: Méně je více
„Bývalo to tak, že třetina aut, která jsme prodali, byla z programu Provenance. Nyní to jsou skoro tři čtvrtiny,“ říká Gerry Spahn, šéf korporátní komunikace u severoamerické divize Rolls-Royce. Provenance je program značky pro ojetá auta – samozřejmě vybrané kousky ve špičkovém stavu.
Značce Bentley vzrostly prodeje nových aut o 34 % mezi roky 2016 a 2021. Prodeje ojetých aut ve stejné době ale vzrostly o 53 %. A zatímco u McLarenu procentuální nárůst v prodejích není velký, nesmírně rostou ceny – již nevyráběný model 765LT je podle Nicka Browna, šéfa severoamerické divize McLarenu, dnes v USA o 40 % dražší, než kolik stál nový. Ovšem, v jeho případě se do ceny silně promítá jistě i to, že ho bylo vyrobeno jen 765 kusů.
Kromě okamžité dostupnosti tu jsou ještě další výhody, a to pro zákazníka i pro automobilku. Zákazníkova peněženka méně trpí ztrátou hodnoty, alespoň v případě nelimitovaných, sériově vyráběných luxusních vozů.
Pro automobilku je takový člověk potenciálním zákazníkem nových aut. Z McLarenu i Bentley zní, že spousta lidí, kteří si jako své první auto dané značky koupí lehce ojetý – ovšem v obou případech špičkově prověřený – vůz, se po několika měsících či letech vrátí pro zbrusu nové auto.