Článek
Po internetovém odhalení před pár měsíci se nový Volkswagen Multivan – skutečně zcela nový, stojící na platformě osobních volkswagenů MQB – ukázal na mnichovském autosalonu. Automobilka ho přivezla v luxusní verzi s dvoubarevným lakováním, koženým interiérem a plug-in hybridním pohonným ústrojím.
Volkswagen představuje nový multivan, přibližuje se osobním vozům
Nutno ovšem připomenout, že tohle zatím nečeká transporter, caravelle ani californii – ty zůstanou v předloni představené generaci T6.1. Jediný multivan je úplně nový a z použité platformy i z prvních obrázků mohl vzbuzovat dojem, že je zároveň náhradou modelu Sharan.
Z pohledu portfolia značky asi ano, nicméně velikostí je blíže dodávkám. A také dojmem, který člověk má po nasednutí za volant. Až na jednu drobnou výjimku, kterou je trojúhelníkové okno ve dvojitém A-sloupku – to je běžné pro velká MPV, ne dodávky. Obě ramena A-sloupku jsou tu dost tlustá a mám obavu, jak to bude s výhledem ven.
Podlaha multivanu je o poznání níže než u T6.1, ovšem i tak by se při nastupování hodilo madlo na A-sloupku, které hledám marně. Je nad dveřmi, jak je běžné u osobních aut, ale to k nastupování není tak dobře použitelné.
Ovšem jakmile už sedím za volantem, je to jasná dodávka. Sedím vysoko a vzpřímeně, kolena mám do pravého úhlu a volant je trochu „autobusácky” naklopený. Můžu se ale docela rozvalit – konzoli s řadicí pákou nahradil přepínač mezi displeji. Je nádherně po ruce a věřím, že se bude skvěle používat.
Infotainment příliš nezkoumám, je to systém MIB3, známý z golfu nebo i nového caddyho. Tedy samozřejmě včetně nevýhod, kterými je nepodsvícený dotykový panel k ovládání teploty a hlasitosti. Je tu i dotykový ovládací panel světel, ovšem je utopený velmi nízko, někde u řidičova levého kolene.
Tím ale výtky k interiéru vesměs končí. Chválím naopak hromadu odkládacích prostor – kromě bezdrátové nabíječky ve středové konzoli tu jsou výklopné držáky nápojů s dalším kastlíkem, dvě schránky před spolujezdcem a jedna nahoře na středu palubní desky.
Přiznám se, že jsem z nového multivanu měl trochu strach, protože když si sednu do nového caddyho, mám dojem, jako bych si oblékl o dvě tři čísla větší bundu. Tady, jistě i díky sedačkám a faktu, že palubní deska je relativně k mé hlavě níže, žádný takový pocit nemám.
Mezi dvěma kompletně vyjímatelnými křesly v druhé řadě – jsou i záměnná, kdybyste z nějakého důvodu chtěli mít sklopné loketní opěrky na vnější straně sedaček, nikoliv na vnitřní – je posuvná a výsuvná konzole. Obsahuje sklopné stolečky, odkládací prostory a držáky nápojů a lze ji posunout až mezi přední sedačky.
Třetí řada je třímístná a její prostřední opěradlo je sklopné, aby měli držáky nápojů k dispozici i pasažéři úplně vzadu, je-li vůz obsazen jen šesti lidmi. Za ní je ještě nějaký zavazadlový prostor, ale ne zrovna velký.
Tisková zpráva při představení v červnu nebyla ohledně kolejnicového systému v interiéru příliš sdílná, ovšem on je úplně nový a podle automobilky samozřejmě lepší. Třeba v tom, že vyndávání sedaček je mnohem snazší než dřív a že když ty sedačky mají i vyhřívání, což umí vnější místa i v třetí řadě, nepotřebují kabel navíc.
Technicky je možné, aby byl multivan osmimístný – i mezi křesla v prostřední řadě se vejde sedačka. Z homologačních důvodů se však něco takového nemůže prodávat a jezdit po silnici. Stejně tak se sedačky v druhé řadě vždy umí otáčet proti směru jízdy, ale pokud byste tak chtěli i jezdit, je nutné při objednávce specifikovat sedačky s vestavěnými bezpečnostními pásy.
Posuvem sedaček ve třetí řadě se dá i zvětšit zavazadelník – představená verze je ta kratší ze dvou dostupných – a k mání nejspíš budou nějaké zádržné sítě na náklad, ovšem pravděpodobně nikoliv přepážky. Zástupci automobilky říkají, že zatím je příliš brzy odpovědět na otázky příslušenství přesně.
Za zmínku stojí také fakt, že kromě dvou předních dveří jsou všechny ostatní elektrické. A že plnicí hrdlo nádrže sice zůstalo na levé straně, ale už není těsně za řidičovými dveřmi, nýbrž nad zadním kolem. Zásuvka pro nabíjení je za pravým předním kolem – tedy si např. oproti octavii iV tyto dvě věci prohodily strany.
Jak víme již z dřívějška, nový multivan je širší a delší než předchůdce, a to i v rozvoru náprav, kde narostl dokonce o 124 mm na 3124 mm. Výška je ale menší, novinka měří 1903 mm. To znamená, že vyklopené páté dveře nejsou vyšším lidem tak dobrou střechou, když třeba prší. Z rozměrů a zejména z dojmu, kterým auto působí naživo, je ovšem jasné, že tohle není žádný sharan, nýbrž adekvátní náhrada za multivan T6.1.
Také víme, že plug-in hybridní pohonné ústrojí o 218 koních výkonu nebude jediné. V nabídce budou 136k a 204k benzínové čtyřválce a také 150k turbodiesel. Ryze elektrická verze nebude, tu zastane ID.Buzz, který se v produkční verzi představí v příštím roce. Všechny motory multivanu budou spojeny se sedmistupňovým DSG, o pohonu všech kol však zatím nemáme zprávy, stejně tak o cenách na českém trhu.