Článek
Fanoušci Range Roveru se konečně dočkali. Luxusní britská automobilka po devíti letech existence čtvrté generace už potřebovala nový impuls, a ten dorazil rovnou v podobě nové, páté generace.
Novinka nepřináší nijak revoluční design, za to ale velké změny pod kapotou. Range Rover totiž dorazí se všemi variantami pohonu – čistě spalovacím, hybridním i elektrickým. Velmi očekávaná elektrická verze bude ovšem až v roce 2024.
Na první pohled může vůz působit spíše jako facelift čtvrté generace, ale přeci jen lze na autě najít pár velkých odlišností. Zaujmou rozhodně kliky zapuštěné do karoserie po vzoru menšího Velaru. Nové jsou i páté dveře, přední i zadní světlomety, ve vypnutém stavu kompletně černé lampy, a celkově je nový Range Rover zaoblenější než jeho předchozí verze.
Podoba nového Range Roveru unikla před premiérou
Největším tahákem bude pochopitelně luxusní interiér. Ten stojí na základech o sedm centimetrů delšího rozvoru, což dalo designérům více místa. V kabině najdeme třeba obří, 13,1” displej infotainmentu a systém Pivi známý třeba i z jaguarů. Digitální je i přístrojový štít.
Vůz bude dále možné objednat třeba s oddělenými, elektricky ovládanými zadními sedadly a výklopnou středovou konzolí s ovládacím displejem. Také jsou k mání dva jedenáctipalcové displeje upevněné na opěradlech předních sedadel. Novinkou je možnost objednat sedmimístné provedení auta, které ovšem bude k dispozici jen ve verzi s delším rozvorem LWB.
Má tedy rozvor délky 3197 mm a celé je dlouhé 5252 mm. Standardní verze nese označení SWB a je o 200 milimetrů kratší v obou rozměrech. Na šířku má novinka přes zrcátka 2209 mm a na výšku 1870 mm v obou verzích.
Nový Range Rover je za rohem, největší z britských SUV se ukazuje na prvních snímcích
Pod kapotou nového range budou šestiválcové motory spalující benzín či naftu a jeden benzínový osmiválec. Ten jako jediný nebude elektrifikován, ostatní verze jsou mild hybridy nebo plug-in hybridy.
Pohonné jednotky nového Range Roveru | ||
---|---|---|
Označení | Motor | Výkon/Točivý moment |
Plug-in hybridy | ||
P440e | 3,0 V6 zážehový | 620 N.m |
P510e | 3,0 V6 zážehový | 700 N.m |
Zážehové motory | ||
P360 | 3,0 V6 mild hybrid | 360 k/500 N.m |
P400 | 3,0 V6 mild hybrid | 400 k/550 N.m |
P530 | 4,4 V8 | 530 k/750 N.m |
Vznětové motory | ||
D250 | 3,0 V6 mild hybrid | 249 k/600 N.m |
D300 | 3,0 V6 mild hybrid | 300 k/650 N.m |
D350 | 3,0 V6 mild hybrid | 350 k/700 N.m |
Nový Range Rover pak s sebou v neposlední řadě přiváží řadu technických novinek. Auto má 70 řídících jednotek a umí se automaticky aktualizovat na dálku. Mimo to má pátá generace systém řízení zadních kol, elektronicky ovládaný zadní diferenciál s možností uzavření či vzduchové odpružení. To dokáže vůz zvednout až na 295 mm světlé výšky u kratší verze, u delší o milimetr menší. I díky tomu zvládne vůz brodit vodu hlubokou až 900 mm.
Zajímavá je i funkce navigace od eHorizon, která v souvislosti s daty umí sama měnit nastavení podvozku podle podkladu a typu silnice, po které vůz jede. A v neposlední řadě také aktivní příčné stabilizátory, které silou až 1400 N.m zmírňují náklony karoserie.