Článek
Nová astra se světu ukázala už před několika týdny, ovšem tehdy jsme se mohli pořádně podívat na její design, nikoliv techniku. Ta se dostala na svět téměř kompletně až nyní – a rovnou i s informací, že kdo chce astru na baterky, dočká se v přespříštím roce.
Novinka, která stojí na platformě EMP2 koncernu Stellantis, stejně jako např. Peugeot 308, má být v konvenčních a hybridních variantách dostupná už letos k objednání; první zákazníci dostanou své vozy začátkem roku 2022. V roce 2023 přijde jako Astra-e, tedy s elektrickým pohonem, jako součást plánu Opelu nabízet od roku 2028 výhradně elektromobily.
Dosud tedy víme, že astra dostane dvě verze plug-in hybridního ústrojí. Obě budou mít základ v 1,6l přeplňovaném zážehovém motoru, který bude dávat 150 nebo 180 koní a bude doplněn o 110k elektromotor. Výsledné kombinované výkony tedy budou 180 a 225 koní. Dá se předpokládat, že obě verze budou předokolkami, že nebude k mání varianta s pohonem všech kol.
Elektromotor bude čerpat energii z 12,4kWh baterie, která má stačit na 56 km elektrické jízdy. Dobíjet ji bude možno střídavým proudem pomocí nabíječky o výkonu 6,6 kW, což znamená, že plné dobití z nuly zabere zhruba dvě hodiny.
Zájemci o konvenční pohon dostanou na výběr ze dvou verzí 1,2l zážehového tříválce o 110 nebo 130 koních. K mání bude i nafta, a to v podobě 130k čtyřválce. U všech těchto motorů bude standardem šestistupňová manuální převodovka, osmistupňový automat bude za příplatek.
Opel Astra je již 30 let jedním z největších konkurentů Volkswagenu Golf
Astra proti předchůdci mírně vyrostla do délky o 4 mm na 4374 mm a do šířky na 1860 mm, výška se snížila o 15 mm na 1470 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 13 mm na 2675 mm, což by mělo znamenat víc místa na nohy zadních pasažérů. Zavazadelník je velký 422 litrů v základní konfiguraci, což je také o něco více než dřív.
Z prvků výbavy Opel zmiňuje zejména světla Intelli-Lux LED Pixel Light – sic –, což je rüsselsheimský přístup k technologii LED Matrix. Představila se už na modernizované insignii v loňském roce a jejich gros je 168 LED pixelů v každém světlometu. To znamená, že elektronika může velmi přesně vykrývat okolní provoz a kolem aut posílat co nejvíce světla, tak aby řidič viděl perfektně.
V interiéru nečekejme analogové „budíky“ ani v základní výbavě, všechny astry mají mít dva velké displeje – jeden centrální a druhý před řidičem jako přístrojový štít. Podpora systémů Android Auto a Apple CarPlay bude už v základní výbavě. K mání bude také systém poloautonomního řízení Intelli-Drive 2.0; čekejme kombinaci adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu.
Opel se nadále chlubí, že astra vznikala jako každý jiný vůz této značky, tak aby byla „odolná autobahnu“ – aby zvládla dobře jezdit ve vysokých rychlostech, běžných na německých dálnicích. Již zmíněná modernizovaná insignia je na německých dálnicích skvělá, ale astra stojí na úplně jiné technice a je mnohem kratší, takže na soudy, jak se konstruktérům vývoj povedl, si ještě počkejme.
Známe už i základní cenu, byť prozatím jen v Německu – ta bude 22 465 eur, tedy asi 570 tisíc korun současným kurzem. V Česku můžeme očekávat základ trochu nižší, ale asi je bezpečné předvídat, že autem za 350 tisíc astra ani zdaleka nebude.