Článek
Přeplňované motory mají u značky se čtyřmi kruhy dlouhou tradici. Již ve 30. letech pomáhaly kompresory mohutným šestnácti- a dvanáctiválcovým motorům v legendárních závodních vozech Auto Union. Od konce 70. let zaměřilo Audi svoji pozornost na jiný princip přeplňování - turbodmychadlem. A slavilo s ním úspěchy v motoristickém sportu.
:. Nový benzínový třílitr od Audi. Klepnutím na obrázek jej zobrazíte v plné velikosti. Foto: Audi
Audi zavrhlo Biturbo
Audi tvrdí: srovnávací studie ukázaly, že mechanické dmychadlo je pro tento motor lepším řešením, než nabízí například koncepce Biturbo se dvěma turbodmychadly.
Mechanické Rootsovo dmychadlo nového motoru 3.0 TFSI pracuje se dvěma protiběžně se otáčejícími čtyřkřídlovými písty, které rotují rychlostí až 23 000 otáček za minutu – mezi nimi je vzduchová mezera o velikosti jen několik tisícin milimetru. Rotory prý dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 baru.
Audi 3,0 TFSI
Objem: 2995 ccm
Výkon: 290 k / 213 kW
Točivý moment: 420 Nm od 2500 ot.
Kompresní poměr motoru: 10,5:1
Vrtání / zdvih: 84,5 / 89 mm
Emisní norma: Euro5
Hmotnost motoru: 189 kg
Písmeno T v označení motoru Audi tak přestává být výhradním symbolem pro turbodmychadlo. A ještě něco. Audi udává kombinovanou spotřebu u svého nového motoru, který se bude ukládat podélně, "výrazně pod hranicí 10 litrů". Takže tipujeme nějakých 9,5 litrů na sto kilometrů.