Článek
Americká automobilka Jeep představila prvního zástupce nové, páté generace modelu Grand Cherokee. Novinka přijíždí jako první ve verzi L, která má tři řady sedadel, a měla by se nějakou dobu prodávat vedle stávajícího pětimístného Grand Cherokee.
Novinka přijíždí s modernějším, ale stále jasně rozpoznatelným designem značky Jeep, u níž nesmí chybět sedm vertikálních otvorů v masce chladiče. Design i tvar karoserie je jasně inspirován konceptem Grand Wagoneer, třebaže odlišností v detailech tu je poměrně hodně.
Tři řady sedadel znamenají, že vůz je pořádně veliký. Na délku měří 520 cm, tedy o 38 cm více než současný pětimístný Grand Cherokee a o 5 cm více ve srovnání s BMW X7, kterému bude konkurovat.
Největším benefitem je samozřejmě fakt, že i v šesti- či sedmimístné konfiguraci zbývá ještě nezanedbatelný prostor pro zavazadla. Za třetí řadou sedadel to je 484 litrů, za druhou 1328 litrů po strop.
V kabině samozřejmě zákazníci najdou nejlepší techniku - bezdrátové připojení Apple CarPlay i Androidu Auto k displeji, který má až 10,1palcovou úhlopříčku. Systém v něm má vlastní připojení k internetu a nabízí i Wi-Fi hotspot. A v celém autě najdete 12 portů USB-A a USB-C.
V nabídce je také audiosystém s 19 reproduktory či prosklená střecha, a také noční vidění, adaptivní tempomat nebo rozpoznávání dopravních značek. K tomu se bude řidiči hodit digitální přístrojový štít, který má úhlopříčku 10,3 palců a podle fotografií, které automobilka poskytla, nemusí vždy zobrazovat kruhové ukazatele.
Po stránce pohonných ústrojí zatím víme o 3,6l šestiválci Pentastar, který nabídne 294 koní a 348 Nm, a také 5,7l osmiválci Hemi o výkonu 362 koní a točivém momentu 529 Nm. K šestiválci je dostupný pohon zadních nebo všech kol a takový vůz utáhne 2812 kg těžký přívěs, osmiválec dostanete jen se čtyřkolkou a utáhne 3265 kg.
Protože jsme u Jeepu, je podstatný pohon všech kol - a Grand Cherokee L dostane hned tři verze. Quadra-Trac I je systém s otevřenými diferenciály a aktivní jednostupňovou přídavnou převodovkou, která dokáže aktivně směrovat až 100 procent točivého momentu na jednu nebo druhou nápravu.
Quadra-Trac II k tomu přidává redukční převod. A konečně Quadra-Drive II nabídne kromě redukce i elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravě a jinou řídící elektroniku, která dle tiskové zprávy dokáže v některých situacích předvídat prokluz kol.
Udrží Stellantis všech 14 značek? Otazníky se objevují i nad tradičními automobilkami
Samozřejmostí u auta této kategorie je také vzduchové odpružení, které dostalo název Quadra-Lift. Ve standardním režimu má vůz světlou výšku 212 mm, ovšem může ji zvětšit až na 272 mm pro jízdu v terénu. To znamená i brodivost 61 cm. Světlou výšku dokáže i snížit o 46 mm pro snazší nastupování a nakládání věcí, nebo o 21 mm pro snížení odporu vzduchu při jízdě po dálnici.
Ceník nového Grand Cherokee L zatím nebyl oznámen, ale podle tiskové zprávy má vůz modelový rok 2021, takže by měl do prodeje vstoupit zanedlouho. Zda, případně kdy se dostane na český trh, zatím není jisté.
Stejně tak není zatím známo, kdy se odhalí nová generace „krátkého” Grand Cherokee. Současný model, označený WK2, je na světě už od roku 2011, takže zoufale potřebuje nástupce. Hovoří se, že by měl přijít pro modelový rok 2022, takže čekejme odhalení někdy zjara letošního roku.