Hlavní obsah

Nový Jeep Grand Cherokee přijíždí s osmiválcem i plug-in hybridem

Marek Bednář, Novinky, Marek Bednář

Americká automobilka Jeep po jedenácti letech odhalila zbrusu nový model Grand Cherokee, kterým chce potěšit tradicionalisty i ekology. Je vybaven elektronickými jízdními asistenty až na půdu a bude k mání v luxusních verzích i jako Trailhawk s lepšími prvky do terénu.

Nový Jeep Grand Cherokee TrailhawkVideo: Jeep

Článek

Několik měsíců po odhalení sedmimístného Grand Cherokee L přichází americká automobilka Jeep i s tradiční pětimístnou verzí. Pátá generace přichází jedenáct let po odhalení té předchozí a nabídne plug-in hybridní pohonné ústrojí i klasický osmiválec.

Jeho design vychází z již zmíněné sedmimístné verze, takže vidíme úzká a široká světla na obou koncích auta. Hranaté blatníky jsou pro všechny jeepy charakteristické už dlouho. Novinka také dostává opticky plovoucí střechu; lakovaná část C-sloupku není spojena s plechem karoserie pod linkou oken.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee Trailhawk

Oproti předchozí generaci WK2 se samozřejmě zvětšil, a to v kufru o 36 litrů na 1068, patrně v pětimístné konfiguraci po strop. Rozvor náprav je 2964 mm (o 49 mm více) a délka je 4910 mm (o 79 mm více).

V nabídce nebude chybět terénní verze Trailhawk, která má ve standardu vzduchové odpružení Quadra-Lift, schopné zvýšit světlou výšku až na 28,7 cm. Brodivost je v takové chvíli až 61 cm. Systém pohonu všech kol se jmenuje Quadra-Drive II a kromě redukčního převodu nabízí i samosvorný zadní diferenciál a možnost rozpojit přední příčný stabilizátor.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve

Poprvé u modelu Grand Cherokee však systém dokáže i samočinně odpojit přední nápravu – to ve chvílích, kdy není třeba pohánět všechna kola, např. na suché silnici. Součástí terénní výbavy je i systém Selec-Speed Control, který je v podstatě offroadovým tempomatem, dostupným při zařazené redukci.

Takto propracovanou čtyřkolku samozřejmě nedostanou všechny verze. Základem je systém nazvaný Quadra-Trac I, který je elektronicky řízeným pohonem všech kol bez samosvorných nápravových diferenciálů a redukce, umožňuje však svornost středového diferenciálu na škále od 0 do 100 %, která se aktivuje podle toho, zda má jedna náprava jiné otáčky než druhá. Prostřední stupeň se jmenuje Quadra-Trac II a technicky funguje stejně jako „jednička”, obsahuje ale přídavnou převodovku s neutrálem a redukčním převodem, které řidič volí ovladačem v kabině.

Osmdesátiny Jeepu za volantem toho nejdrsnějšího, co dnes značka nabízí

Testy

V terénu také pomáhá systém Selec-Terrain, který je voličem jízdních režimů pro jízdu mimo asfalt. V několika módech upravuje chování pohonu všech kol, brzd, podvozku, řízení, plynového pedálu, převodovky, stabilizace i systému ABS.

Kabina může být vybavena poměrně štědře. Palubní deska má v základu dva 10,1” displeje, jeden jako přístrojový štít a druhý centrální. K mání je také 10” head-up displej a 10,25” displej pro spolujezdce. Displeje mohou být upevněny i v předních opěradlech pro zadní cestující, kteří na nich mohou sledovat videa streamovacích služeb.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve

Ve standardní výbavě je systém varování před čelní srážkou s autonomním brzděním, které detekuje chodce i cyklisty, adaptivní tempomat, hlídání pohybu za vozem, aktivní vedení v jízdním pruhu, hlídání mrtvých úhlů nebo parkovací čidla. K mání je hlídač únavy řidiče, asistent pro předcházení kolizím v křižovatkách anebo kamera pro noční vidění.

Jeep označuje novou generaci „granda” za nejluxusnější vůbec, čímž odkazuje zejména na vrcholovou verzi Summit Reserve. Ta nabízí čalounění luxusní kůží Palermo nebo audiosystém McIntosh s 19 reproduktory. Je tu také standardem černě lakovaná střecha a je možné připlatit za ambientní osvětlení.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve

Pod kapotou je pro všechny verze standardem 3,6l zážehový šestiválec Pentastar o výkonu 298 koní a točivém momentu 348 N.m. Plnotučná 5,7l V8 o 362 koních a 528 N.m je k mání u verzí Overland, Trailhawk, Summit a Summit Reserve. Ke stejným variantám a navíc k nižší Limited je dostupný i plug-in hybrid, označený 4xe.

Ten je principiálně stejný, jako nabízí Jeep Wrangler 4xe – kombinuje dvoulitrový zážehový čtyřválec o 272 koních se dvěma elektromotory pro celkový výkon systému 381 koní a 637 N.m. Jeho baterie má kapacitu 17 kWh, na elektřinu vůz ujede až 40 km a kombinovaná spotřeba paliva dle amerických norem má být 4,1 l/100 km.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee Trailhawk

Plug-in hybrid utáhne přívěs těžký až 2720 kg, pentastar je o trochu lepší s hodnotou 2812 kg a nejlepší na tahání je osmiválec, který zvládne až 3265 kg těžký přívěs – samozřejmě v závislosti na variantě vozu.

Základní varianta Laredo a výbavové stupně Altitude a Limited dostanete jen se zmíněným pentastarem. O vznětovém motoru pod kapotou americká tisková zpráva nehovoří, stejně jako o příchodu novinky do Evropy. Přinejmenším s plug-in hybridem si ale dovolíme ji v evropských prodejnách Jeepu očekávat.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám