Článek
McLaren P1 patřil do „svaté trojice hybridních hypersportů”, jak motoristická média nejednou označila trio Porsche 918 Spyder, LaFerrari a právě P1. A nyní je prvním z nich, který dostal nástupce. Jmenuje se Senna – jak leckdo tuší, po jednom z nejslavnějších pilotů formule 1 v historii.
Nechoďme kolem horké kaše – na rozdíl od P1 není Senna hybridní. Pohání ho „jen” čtyřlitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, označený M840TR. Nabízí úctyhodných 800 koní a 800 Nm – to je 200 koní a 200 Nm na litr objemu, něco takového je dodnes nevídané – a posílá je na zadní kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Musí padnout otázka, jestli bude pomalejší než P1, jehož kombinovaný výkon byl 913 koní a na stovce byl za 2,8 vteřiny. Senna je ale s váhou 1198 kg – je to nejlehčí mclaren od dob legendárního F1 – o 349 kilogramů lehčí než P1, takže má lepší poměr výkonu ku hmotnosti: 668 k/t oproti 590 k/t u staršího P1.
Můžeme asi očekávat zrychlení na stovku do tří vteřin a maximálku přes 320 km/h; na málokterém okruhu si auta sáhnou na svou maximální rychlost, takže bychom očekávali, že co nejvyšší číslo nebude prioritou. McLaren nicméně zatím žádné oficiální číslo zrychlení nezveřejnil, takže tohle všechno jsou jen dohady.
Jak stojí i výše, o přenos výkonu na zadní kola se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Kola jsou zavěšena dvojitými lichoběžníky, tlumiče jsou samozřejmě elektricky ovládané a místo pevných zkrutných stabilizátorů jsou propojené tak, aby auto drželo na silnici co nejlépe.
Křídlové dveře mají viditelné vzpěry a otvírají se velmi podobně jako ty na F1. Na rozdíl od nich ale můžou být prosklené. Nejsme si jisti, k čemu tahle okénka můžou být dobrá, ale už pro fakt, že nikdo jiný nic takového nenabízí, to stojí za zmínku. A pokud zákazník nebude prosklené dveře chtít, může místo skla dostat kus karbonu.
Pokud vám jde u auta především o vzhled, senna asi moc nezaujme. Zezadu trochu připomíná Lamborghini Veneno. Je škaredé, ale má pro to velmi dobrou výmluvu. Každý díl karoserie, včetně předních a zadních světel, nějak funguje – po stránce aerodynamiky – a stará se i o přivádění chladicího či odvádění horkého vzduchu.
V interiéru zaujme nejvíce fakt, že tu skoro žádný interiér není. Displejem se ovládá nastavení auta – můžete si vybrat z režimů Comfort, Sport, Track nebo Race –, mezi sedadly je tlačítkový volič převodovky, pod volantem jsou pádla řazení a na stropě je startovací tlačítko. Všechno ostatní je jen zbytečná hmotnost, a proto to skončilo v koši; jízdní komfort na silnici bude téměř nulový, což McLaren otevřeně říká.
A konečně cena. McLaren Senna bude stát rovný milión dolarů, tedy aktuálním kurzem cca 21,7 miliónu korun. Za tuhle cenu si ho ale nebudete moci koupit, protože automobilka plánuje vyrobit jen 500 kusů a všechny už dopředu našly své majitele. Ovšem řada z nich jistě budou do jisté míry překupníci či jen oportunisté a pár týdnů po doručení nabídnou své auto na prodej s 12 najetými km a dvojnásobnou cenou.