Článek
Prohlížet skutečně bylo co – Focus se zbavil nádechu MPV v oblasti kapoty a A-sloupku, který leckdo spatřoval v generaci třetí, a vypadá opět jako normální hatchback. Poprvé v historii Focusu také zmizelo pevné okénko z C-sloupku, nahradilo ho protažené zasklení zadních dveří. Příď dostala ohromnou masku chladiče, která silně připomíná Aston Martin Rapide.
Dá se v ní však najít podobnost se spoustou dalších moderních aut. Gigantickou mřížku na přídi dnes má každý druhý kompaktní hatchback, a tak nejeden škarohlíd může říci, že Ford s ničím novým po designové stránce nepřichází.
Interiéru dominuje trčící displej
Nadšení z exteriéru je uvnitř rychle zchlazeno. Sednete-li si za volant, pohled okamžitě přitáhne dotykový displej infotainmentu, který je v palubní desce umístěn výše než budíky a řidič ho tak bude mít blíž linii pohledu. To je příjemné pro navigaci – ze silnice nebude nutné sklápět oči tak daleko.
Jenže displej z palubní desky trčí, skoro jako by tam nepatřil. A když ho chcete používat, nemáte si o co opřít ruku. Naštěstí zůstalo ovládání klimatizace na vlastním panelu s poctivými čudlíky. Ty jsou sice malé, ale mačkají se příjemně a jsou slušně přehledné.
Ještě o chloupek níže se Ford chlubí polstrováním středového tunelu v místech, kde se o něj opírá koleno. Těžko říci, podle jakého figuranta tuto část interiéru u Fordu modelovali, ale moje koleno, sedím-li za volantem, se opírá o zoufale tvrdý plast středové konzole, ne o polstrovaný středový tunel.
Prostornost interiéru je ale velmi dobrá, a to i vzadu nad hlavou. Pokud si ovšem neobjednáte panoramatické střešní okno. V takovém případě hlavou narážím na strop, i když auto stojí, natož na nerovnostech v silnici; jsem vysoký 184 cm.
Zavazadelník má základní objem 375 litrů u hatchbacku a 608 litrů u kombíku, maximum – po sklopení sedaček a naložení až po strop – je u hatchbacku 1 354 litrů, u kombíku 1 653 litrů. To vše se sadou na opravu proražené pneumatiky.
Bude k mání dojezdová či plnohodnotná rezerva; tyto možnosti samozřejmě objem kufru sníží na 341, resp. 273 litrů u hatchbacku. Kombík dostane jen „dojezdovku“ a objem zavazadelníku tím klesne na 575 litrů.
Nejslabší benzín má 100 koní, diesely začínají na 95 koních
Pod kapotou nového Focusu budou dva benzínové a dva dieselové motory v různých výkonových variantách. Benzín zastupuje tříválec 1,0 EcoBoost a čtyřválec 1,5 EcoBoost – ten první je oproti minulosti vylepšený, ten druhý je zbrusu nový.
Tříválec bude na českém trhu k mání s výkonem 100 a 125 koní. K tomu silnějšímu si můžete kromě šestistupňového manuálu objednat osmistupňovou automatickou převodovku klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Patnáctistovka je k mání s výkonem 150 nebo 182 koní a automat je k mání s její slabší verzí.
Diesely mají objem 1,5 nebo 2,0 litru, v obou případech mají čtyři válce a jsou nazvané EcoBlue. „Jedna-pětka“ nabízí 95 nebo 120 koní, dvoulitr dává 150 koní. K silnější verzi patnáctistovky a k dvoulitru je opět možné mít automatickou převodovku.
Nový Focus je o 88 kg lehčí než ten dosavadní a zároveň je jeho karoserie o 20 % tužší ve zkrutu. Tříválcové modely a naftová patnáctistovka dostaly jednodušší zadní nápravu – torzní příčku.
Zbytek motorů má nezávislé zavěšení zadních kol pomocí víceprvkového zavěšení. Kombík má nezávislé zavěšení kol se všemi motory, navíc s trochu odlišným naladěním kvůli předpokladu, že bude jeho záď více zatěžována.
Hlídač jízdních pruhů funguje i na silnicích nižších tříd
Pořídíte-li si do svého Focusu adaptivní tempomat, tak nejenže bude tento asistent moci sám upravovat rychlost podle dopravního značení - zapnete-li tuhle funkci, pochopitelně -, ale dostanete i aktivní asistent jízdy v pruzích.
Ten samozřejmě funguje v místech, kde jsou kvalitní čáry na silnici, ale nejen tam. Podle slov Fordu - zatím jsme neměli možnost to vyzkoušet - dokáže tento systém rozpoznat okraj vozovky, i když na něm chybí bílá čára, a vést vůz ve středu jízdního pruhu i zde.
Ve spolupráci s těmito systémy fungují také adaptivní LEDkové světlomety. Podle toho, kam před vámi zatáčí silnice, se světelný kužel pohybuje do stran a mění svou šířku ještě dříve, než zatočíte volantem.
Focus poprvé zabrušuje ke crossoverům, ale bez pohonu 4x4
Prvenstvím v nabídce Focusu je verze Active, která má být blíže crossoveru než hatchbacku. Oproti ostatním verzím má nezbytné oplastování, trochu odlišný přední nárazník a hlavně o 30 mm vyšší podvozek. Co ovšem nedostane, je pohon všech kol.
Nový Focus se má začít prodávat v průběhu prázdnin, ale už nyní známe některé jeho ceny. Ta nejnižší je 359 990 korun za pětidveřový hatchback se stokoňovým tříválcem 1,0 EcoBoost, ovšem v ceníku uvedená jako zaváděcí s platností do 30. června. Kombík se stejným motorem stojí od 385 tisíc korun.
Dieselový hatchback začíná na 462 tisících korunách s 95 koňmi, za kombík s dieselovým motorem dáte nejméně 497 tisíc korun.
Toužíte-li po automatické převodovce, s benzínovým motorem si budete muset připravit nejméně 483 tisíc korun na hatchback a 508 tisíc korun na kombík. Nejlevnější diesel s automatem je v případě hatchbacku za 580 tisíc korun, v případě kombíku za 615 tisíc korun.