Článek
Celý čtvrtrok po frankfurtské premiéře trvalo, než Fiat o nové generaci pandy zveřejnil technické podrobnosti. Automobilka kromě technických podrobností vypustila i nové oficiální snímky. Výroba se z Polska přesunula do rodné Itálie, kde by modernizovaný závod měl ročně vyrábět 260 tisíc pand. Ceny za nový model zatím Fiat, respektive tuzemský importér, nesdělil.
Novinka je dlouhá 365 centimetrů, 164 cm široká a vysoká 155 cm. Kufr nabídne 225 litrů, v případě posuvných zadních sedadel (až o 16 cm) je objem 260 litrů. Zadní sedačky jdou sklopit, pak má objem hodnotu 870 litrů. Automobilka uvádí, že vnitřní šířka vzrostla o 26 mm vpředu a 5 mm vzadu. Díky tenčím předním opěradlům se přístupnost interiéru zlepšila o 23 mm vpředu a 6 mm vzadu.
Srovnatelná se citigo
Citigo má s rozměry - 3,56 metru délky, šířky 1,64 metru a výšky 1,48 metru - srovnatelnou velikost jako panda. Velikost kufru je v třídvéřovém citigo (panda je praktičtější, má pět dveří) o trochu větší – 251 litrů vs. 225 l. Pokud má panda posuvné dveře, vítězí zase s mírným náskokem italské mini (260 l).
V nabídce jsou čtyři motory, auto má klasicky poháněnou přední nápravu, ale později přijde i verze 4x4. Standardem je pětistupňová manuální převodovka, k dispozici bude i robotizovaná převodovka se stejným počtem rychlostních stupňů. Mimochodem, v nabídce bude i jedna verze na CNG a jedna LPG verze.
Nabídka motorů začíná na přeplňovaném dvouválcovém motoru s označením 0,9 HP Twinair. K dispozici jsou verze se zdvihovým objemem 875, respektive 964 ccm. Výkon činí 65 koní (48 kW) a 88 Nm, respektive 86 koní (63 kW) a 145 Nm. Oba motory mají shodnou kombinovanou spotřebu paliva – 4,2 l / 100 km.
V nabídce je ještě dvanáctistovka se čtyřmi válci a osmi ventily. Výkon činí 70 koní (51 kW) a 102 Nm. Představované moderní dvouválce jsou ale o jeden litr lepší ve spotřebě paliva, zrychlením i nejvyšší rychlostí jde o srovnatelné motory. Pro zájemce o diesel je připraven motor 1,3 MultiJet, čtyřválcová třináctistovka s výkonem 55 kW a 190 Nm a spotřebou 3,9 l nafty. Tato motorizace jako jediná zvedá hmotnost pandy na tunu, jinak panda váží 940 kilogramů.
Pokud chcete malé, převážně městské auto, možná je dobré před ukvapeným nákupem od domácí automobilky zavítat i do autosalonu italské značky. Fiat není moc přesvědčivý ve větších autech, ale miniauta uměl vždy parádně. Otázkou je, za kolik a s jakou výbavou se nová panda bude v Česku nabízet...