Článek
Lithium-iontové či lithium-železo-fosfátové baterie, které pracují v dnešních elektromobilech, mají své nevýhody. Jednou z největších je cena, kvůli níž jsou elektromobily drahé na pořízení. Německá firma Theion slibuje tuto cenu snížit pomocí prvku, který je už po staletí známý – síry.
„Existující technologie baterií používá nikl, mangan a kobalt pro katodu. Říká se tomu NMC 811, protože součástí je 80 % niklu, 10 % manganu a 10 % kobaltu. My to nahrazujeme sírou,“ říká generální ředitel firmy Ulrich Ehmes. Místo mědi a hliníku používají grafen, takže to jediné, co je v baterii, je lithiová fólie, síra a uhlík.
Vybitá tesla blokovala silnici v Rumunsku jen kousek od nabíječky
Strategií Theionu je použít pro výrobu baterie materiály, kterých je na zemi hodně a jsou snadno dostupné. To znamená, že i cena bude nižší – cílem je 30 eur (cca 730 korun) za kilowatthodinu, zhruba třetina dnešních cen.
Výhody tím nekončí. Jednou z dalších je energetická hustota; dnes je Theion na hustotě 800 watthodin na litr, což už je lepší než běžné lithium-iontové baterie, které končí u sedmi stovek. Do příštího roku má vývoj pokročit k 1000 Wh/l a v roce 2025 to už má být 1500 Wh/l. K tomu slibuje životnost až 2000 nabíjecích cyklů, kdežto dnešní lithium-iontové baterie zvládnou 1000–1500 cyklů.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Můžeme tedy během pár let čekat v elektromobilech tyto úžasné baterie? Zatím spíše ne. Theion se nejprve zaměří na vesmírný průmysl, následovat mají mobily, notebooky a chytré hodinky. Myslí ale na navyšování výroby takovým způsobem, aby jednou dokázali nasytit i poptávku po bateriích do elektrických aut.
Pokud by všechno bylo skutečně takové, jak současné projekce malují, baterie pro dojezd přes 450 km by vážila 75 kg a zabírala 50 litrů místa. A také by stála mnohem méně peněz, takže by padla jedna z velkých bariér masivního rozšíření elektromobilů, kterou je vysoká pořizovací cena takového vozidla.