Hlavní obsah

Novague: Erko je historicky nejhezčí český sporťák

Právo, Mirka Paloncy

Ve třiatřiceti letech je produktový designér Petr Novague dvojnásobným držitelem nejprestižnějšího ocenění za design, evropské ceny Red Dot. První získal v roce 2012 za hliníkovou židli Edge, druhé letos za design systému přepěťové ochrany. Aktuálně staví malosériové auto, tzv. erko, které vychází z kultovního mladoboleslavského sporťáku Škoda 110 R. Veřejnosti ho představí v únoru příštího roku.

Foto: archiv Petra Novagua

Petr Novague

Článek

„Jde o nejhezčí auto, které u nás postavili,“ říká. „Nešlo o nijak promyšlený design, ale každý ‚frája‘ v kožené bundě balil v sedmdesátých letech ženské na Škodu 110 R.“

Rozumím tomu, že v 70. letech jezdili frajeři v erku, ale proč v něm chcete jezdit dneska vy?

Současná filozofie výroby aut spoléhá na rychlé morální zastarávání a automobilky ve velmi krátkém časovém horizontu nahrazují jednotlivé modely. Koupíte si nové, ale za tři roky máte doma starý krám. V okamžiku, kdy automobilka vyjede s novým typem, ten váš ztrácí na ceně. Naše auto nebude mít nástupce, takže nemůže zestárnout.

Toužíte po retroautu?

Toužím po tom, ztvárnit svůj pohled na legendu.

Foto: archiv Petra Novagua

Připravované sportovní kupé, designově vycházející ze Škody 110 R.

Jak vás to vlastně napadlo?

Někdy v roce 2008 jsem spíš z legrace představil studii, která nebyla nijak profi, ale začali se ozývat zájemci. Zhruba před třemi lety jsem si uvědomil, že existuje auto Audi R8, které funguje na principu poctivé závodní koncepce, kdy máte svařený rám, do něho posadíte sedačky a na to použijete karoserie jako kabát.

Řekl jste, že český design neexistuje, protože se u nás nic českého nevyrábí. Jaký design ponese tohle auto, když vzniká na českém základu, podle návrhu českého designéra, ale z německých dílů?

Myslel jsem tím, že design je jen součást výrobku a původce výrobku určuje jeho označení. U erka to bude všechno trochu jinak, zatím bych to nerad prozrazoval.

Jak je to tedy s českým designem?

O českém designu bychom se mohli bavit, pokud bychom měli vlastní továrny na výrobu oblečení, brýlí, tašek atd., ale když firma patří zahraničnímu majiteli, tak i když jste Čech, netvoříte český design. Český designér v továrně aut značky BMW vytváří německý design. Tak to zkrátka je.

Foto: Škoda Auto

Škoda 110 R Coupé - sportovní coupé vyráběno v závodě Kvasiny v letech 1970 – 1980. Vyrobeno 56 902 ks.

Vadí vám to?

Nevadí, vadí mi, když se píšou blbosti. Produktový design souvisí se zavedením sériové výroby. Patří sem třeba Baťa. To jsou začátky designu. Tehdy jsme ho tvořili i my. Ale po válce jsme se zastavili, zatímco na Západě šel vývoj dál. My dnes máme pocit, že produktový design je nová disciplína, ale to se tak jeví jen u nás a v dalších postkomunistických zemích. Těch čtyřicet let, o které jsme přišli, nelze dohnat. Západ má obrovský náskok, nepřekonatelný. Nikdy nemůžete nahradit historii stejně, jako nenahradíte objemy.

Objemy?

Samozřejmě. To je stejné jako u motoru. Většina řidičů vám řekne, že technika udělala obrovský pokrok, motory se zmenšují při zachování výkonu, jenže existuje přísloví, že objem ničím nenahradíte. A stejné je to s výrobou. Nelze znovu postavit továrny, které tu kdysi bývaly.

Vnímáte to jako chybu polistopadové éry?

Ano. Každý trochu soudný člověk vám řekne, že je lepší vyrábět béčkové produkty, ale svoje, než áčkové pro někoho. A pak i to, že se zničila značka Made in Czechoslovakia, mě dost mrzí. Bylo to označení výrobků, které fungovalo.

Dvakrát jste získal Red Dot, znamená to pro vás něco?

Red Dot je nejprestižnější ocenění pro designéra. Jeho získání vám změní život. V tom okamžiku vás začne konkurence brát vážně. Třeba na veletrhu nábytku v New Yorku byli asi jen tři vystavovatelé, kteří měli Red Dot za ten rok.

Poznáte, jestli produkt navrhoval muž, nebo žena?

Rád bych řekl, že ne, ale někdy to poznám. Najděte si na internetu BMW Z4, které navrhovaly také ženy. Na můj vkus je navržené moc žensky. Předchozí verze byla jednoduchá, ne všem se líbila, ale vše na ní bylo logické. Na BMW Z4 je všechno správně, ale na mě je tam příliš ženského prvku.

To je špatně?

To nevím, jen říkám, že v tom rozdíl je, že muži tíhnou k nezdobnosti.

Foto: archiv Petra Novagua

Připravované sportovní kupé, designově vycházející ze Škody 110 R.

Kde vlastně žijete, v Praze, nebo v Brně?

Tak napůl, Brno mi učarovalo. Auto stavíme tam, mám dojem, že v Praze jsou jen kanceláře, že se tam už nic nevyrábí. Začal jsem navíc externě učit design nábytku na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě.

Do zahraničí se nechystáte?

Dost mých kolegů je v Německu, kde je bezesporu design na nejpropracovanější úrovni. Pro designéra je největší odměna, když někdo řekne: To vypadá jako navržené v Německu. Mám dojem, že když jsem se narodil tady, že to není náhoda. Cítím k tomu pokoru. Mám rodinu, na ni hodně věřím. Navíc tam bych neměl nikdy tu hodnotu. I kdyby mě uznávali, pořád bych byl ten z Východu. Právě proto se vám nemůže podařit vytvořit tam značku, což se tady podařit může. Ale nesmíte se jmenovat Novák.

Proto jste si změnil příjmení?

Mimo jiné i proto. Považuji to za správné rozhodnutí, jmenují se tak i moji dva synové.

Kam byste se chtěl posunout do budoucna?

Chtěl bych najít někoho, kdo by mi pomohl připravit výstavu, myslím, že už je co vystavovat. Pak bych chtěl vydat Designérské pohádky, které jsem napsal. Momentálně je ilustruji.

Související témata:

Výběr článků

Načítám