Článek
Toyota odhalila čtvrtou generaci malého, ale velmi úspěšného modelu Yaris, a to rovnou v hybridní variantě, vlajkové lodi nabídky.
Automobilka slibuje, že spotřeba paliva klesla o 20 % a výkon vzrostl o patnáct, že je vůz menší zvenčí, ale větší uvnitř. Pod kapotou ale čekejme v každém případě jen benzinové tříválce.
Nejvíce informací zatím máme o hybridní variantě. Systém je postaven na tříválci o objemu 1,5 litru, pracujícím v Atkinsonově cyklu (expanzní poměr se rovná kompresnímu), ke kterému je připojen elektromotor.
Ústrojí je stejné, jako např. v modelu RAV4, jen samozřejmě menší a pohání standardně přední kola. Podle tiskové zprávy má být dostupná i čtyřkolka, která bude zadní kola pohánět výhradně elektromotorem.
Pomohl by větší odstup i lepší světla, myslí si expert o nedělní nehodě na D1
Zmíněné změny parametrů v procentech můžeme přepočíst na konkrétní čísla. Yaris Hybrid dosud nabízel 100 koní a dle katalogu jezdil za 3,7–4 litry benzínu na 100 km, takže nově by měl dávat 115 koní a spotřebovávat 3–3,2 litru benzínu.
Na emise CO2 pod 50 g/km to ale stále nebude, takže na „elektromobilní“ registrační značky v Česku nedosáhne.
Jednou z cest, jak bylo dosaženo tohoto zlepšení, je větší, ale lehčí lithium-iontová baterie. Dojezd čistě na elektřinu ani její kapacitu zatím svět nezná, ale dá se očekávat něco pro „samonabíjecí“ hybridy standardní, tedy jednotky kilometrů a jednotky kilowatthodin.
Menší zvenčí, větší uvnitř
Nový yaris je o 5 mm kratší a o 40 mm nižší než předchůdce. Vnitřní prostor ale neutrpěl, ba naopak – vůz má o 50 mm delší rozvor náprav a o 50 mm větší šířku.
Díky použití nové platformy GA-B sedí posádka v autě níž, takže i prostoru na hlavu má být dost.
Automobilka pracovala hlavně na kvalitě materiálů i ovladačů v kabině. Palubní deska je poprvé pro yaris měkčená a na omak příjemné mají být i dveřní výplně. Design je poměrně jednoduchý, symetrický a všechno vypadá, že má svůj cíl.
Na fotkách vidíme skutečně bohatou výbavu, leckdy typickou pro mnohem větší auta – yaris dostane head-up displej, samočinné parkování nebo centrální airbag. V základní výbavě má být adaptivní tempomat nebo aktivní udržování v jízdním pruhu.
Jízdním vlastnostem má pomáhat o 15 mm níže umístěné těžiště vozu, ke kterému přispívá i zmíněné snížení posezu posádky. Dále také rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném i příčném směru. Tisková zpráva slibuje také tišší jízdu, lepší torzní tuhost karoserie, menší náklony v zatáčkách a lepší jízdní agilitu.
I konvenční motor se čtyřkolkou
Kromě zmíněného hybridu mají být k mání další dvě pohonná ústrojí, dva benzinové tříválce – o objemu jednoho a jednoho a půl litru. Přesné technické parametry zatím nebyly oznámeny, ale 1,0 má být k mání s převodovkou CVT a patnáctistovka buď s šestistupňovým manuálem, nebo opět s CVT.
Nová Škoda Octavia bude odhalena začátkem listopadu
Standardem je samozřejmě pohon předních kol, ale „jednapětka“ s CVT má dostat i čtyřkolku. Ovšem, tu očekávejme jen na vybraných trzích.
Co také zatím nebylo zveřejněno, je ceník novinky. Dosavadní yaris se v Česku prodává od 295 tisíc Kč, hybrid pořídíte za nejméně 401 tisíc Kč. Dá se očekávat, že cena příští generace bude kvůli bohatší výbavě o něco vyšší.