Článek
V porovnání s předchůdcem je nová fabia, pro kterou se používá interní kód SK260, o devět centimetrů širší a o tři centimetry nižší. V nabídce bude 15 barev karoserie, přičemž 12 bude metalických. Nejmenší kola budou mít průměr 14, největší 17 palců. Do nabídky se dostane i verze Monte Carlo, která má zadní spoiler, výrazný difuzor v černé barvě, sportovní sedačky a výraznější přední nárazník.
Fabia třetí generace je s délkou 3992 mm o 8 mm kratší než druhá generace, ta je dlouhá rovné čtyři metry. Šířka je větší o devět centimetrů, výška „spadla” o 31 mm na 1467 mm. Rozvor náprav se prodloužil o 5 mm na 2470 mm. Vpředu je větší prostor pro cestující (1021 vs. 989 mm), vzadu je naopak místa méně (963 vs. 994 mm).
Zavazadlový prostor se rozšířil o 15 litrů na nynějších 330 l. Při sklopení zadních sedaček si fabia mezigeneračně mírně pohoršila, konkrétně o 30 litrů. Pohotovostní hmotnost nové fabie se dostala pod magickou jednu tunu, nejlehčí verze váží 980 kilogramů. Zlepšila se i torzní tuhost karoserie a koeficient aerodynamického odporu vzduchu.
Ubyla disproporčnost úzkého a vysokého auta, zejména zezadu vypadá nový model výtečně, předek je vcelku pohledný, ale nezaujme tolik jako záď. Prostřední sloupek bude stejně jako v novém polu jednodílný, přední dveře tak na svém konci mají výstupek.
Panoramatická střecha, MirrorLink, asistenti
Novinkou je možnost mít namísto plechové střechy panoramatickou. Ta se táhne přes celou délku až k zadním sedadlům, a třebaže snižuje prostor pro hlavy cestujících, jde pro některé potencionální zájemce o zajímavé rozšíření nabídky. Uvnitř jsou mimochodem nové dekory, velmi zajímavě například vypadá potah sedaček z džínoviny.
Kromě vcelku zbytečných funkcí, jako jsou například omezovač rychlosti a detektor únavy, nabízí třetí generace malé fabie multikolizní brzdu. Ta při dopravní nehodě - podmínkou je aktivace airbagu řidiče nebo spolujezdce - udržuje vozidlo v přímém směru a samočinně brzdí, aby se co nejvíce zmírnily následky kolize.
Nechybí ani samočinné zastavení před překážkou v malých rychlostech nebo systém Kessy pro bezklíčové otevírání dveří a startování – prvek dříve vyhrazený luxusním automobilům. Novinkou je i nová generace systému pro monitorování tlaku v pneumatikách – na displeji vidíte konkrétní pneumatiku, ve které se snížil tlak. Nechybí ani tzv. Hill holder control – při rozjezdu do kopce vám na pár sekund podrží auto na místě, takže i když máte problémy s povolováním brzdy a spojky, auto vám necouvne.
Novinkou je tzv. MirroLink. Jednoduše řečeno: to, co vidíte na displeji svého chytrého telefonu, se zobrazí i na palubním displeji. Využít to lze například pro navigaci, telefonování apod. Systém bude podporovat Android, mobilní Windows, Symbian či Meego. Na displeji si můžete zobrazit i dodatečné informace – například jak moc úsporně jedete, případně přetížení (G) apod.
Zákazníci si po zahájení prodeje budou moci vybrat ze sedmi motorizací, tři jsou dieselové, a vůbec poprvé půjde kombinovat vznětový motor s automatickou převodovkou. Většinou jde o tříválce (vyjma čtyřválcového 1.2 TSI), všechny plní emisní normu Euro 6 a mají hliníkový blok. Povinný je pro všechny motory systém start/stop, který lze tlačítkem dočasně deaktivovat.
Kompletní seznam motorů pro Fabii III | |||
---|---|---|---|
motor | palivo | výkon | převodovky |
1,0 MPI | B | 44 kW | 5M |
1,0 MPI | B | 55 kW | 5M |
1,2 TSI | B | 66 kW | 5M |
1,2 TSI | B | 81 kW | 6M, 7 DSG |
1,4 TDI | N | 55 kW | 5M |
1,4 TDI | N | 66 kW | 5M, 7 DSG |
1,4 TDI | N | 77 kW | 5M |
Fabia využila i některé prvky z platformy MQB, na které stojí nová octavia či připravovaný superb třetí generace. Jde o všechny motory a převodovky, řídicí jednotky, airbagy a zábavní systém. Zavěšení podvozku s novými nápravami je jiné, byť některé prvky byly z modulární stavebnice MQB převzaty.
Xenony nebudou, centrální zamykání standardem
Stejně jako u rapidu i nová fabie dostane jiný posilovač řízení. Už není elektrohydraulický, nýbrž elektromechanický. Chybí tak nádobka na kapalinu, čerpadlo a hadice, což ušetřilo zhruba dva a půl kilogramu hmotnosti. Nový elektromechanický posilovač C-EPS je levnější na výrobu či v případě dopravní nehody na opravu, automobilka také udává komfortnější projev při jízdě na nerovné vozovce.
Xenonové světlomety, které měla první generace, Fabia III nedostane, a to ani v ekonomické verzi s menší svítivostí (má je rapid). Podle průzkumů automobilky by tento luxusní prvek výbavy žádalo zhruba pět procent kupujících. Levnější verze budou mít žárovky H4 s denním svícením (bez LED), dražší pak dostanou typ H7 s diodami pro denní svícení.
Standardem bude centrální zamykání. Nestane se tak jako u předchozích generací, že by hrdlo nádrže jistil postaru klíček. Naopak, ruční otevírání oken ani v této generaci nezmizí – základní verze jej mají. Za příplatek pouhých 5 tisíc korun ale dostanete elektrické ovládání předních oken i zpětných zrcátek a klimatizaci.
V nabídce bude i odvozená verze kombi. Obě verze by se měly začít prodávat souběžně. Výroba nové fabie by měla být zahájena v srpnu po celozávodní dovolené, výstavní premiérou bude říjnový autosalon v Paříži.