Hlavní obsah

Nissan vyvinul spalovací motor s 50% účinností, ale má to háček

Motor, který dokáže polovinu energie z paliva přeměnit v pohyb, sice zatím vypadá spíš jako laboratorní pokus, ale je slibný. Podle Nissanu by však nepoháněl kola přímo, nýbrž vyráběl elektřinu.

Foto: Nissan

Pokusný motor Nissanu

Článek

Účinnost moderních spalovacích motorů je v dnešní době až u 40 % – tedy, že dokážou 40 % energie v palivu přetvořit na pohyb, zbytek jsou zejména tepelné ztráty – a i to je velmi vysoká hodnota. Japonská automobilka Nissan ovšem ohlásila, že je připravena vyrobit zážehový motor s účinností padesátiprocentní.

Takové číslo bylo donedávna nemyslitelné v normálních autech a i ve formuli 1 se týmu Mercedes-AMG podařilo takový motor vyvinout až v roce 2017 – nebo to alespoň tvrdil. Nissan má nyní podle vlastních slov technologie a know-how k tomu, aby takovéto mety dosáhl u motoru, který najde použití v silničním autě.

Ovšem, nemá přímo pohánět kola. Je součástí systému e-Power, kdy spalovací motor slouží jako palubní nabíječka baterií auta typu EREV, Extended Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem.

Foto: Nissan

Zkušební stolec v laboratoři Nissanu

Pro dosažení 50% efektivity Nissan vyvinul koncept, který nazval „STARC” – ze slov Strong, Tumble and Appropriately stretched Robust ignition Channel. Jeho gros je v posilování proudění směsi benzínu se vzduchem ve spalovací komoře a, chápeme-li to správně, silnější zapalovací svíčce, takže je možné spálit všechnu chudou směs ve válci při vysokém kompresním poměru.

Výsledkem je, že při použití ředění směsi systémem EGR, tedy recirkulací výfukových plynů zpět do sání, byla termální efektivita motoru 43 %. Když ale ředění proběhlo pomocí chudé směsi (přesný poměr automobilka neuvádí), efektivita byla 46 %.

Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí

AutoMoto

Do 50 % byl motor dotlačen pomocí běhu v konstantních otáčkách, což je možné právě jen tak, že bude místo kol otáčet generátorem elektřiny, a také blíže neupřesněnými technologiemi rekuperace energie z odpadního tepla.

Automobilka neuvádí, kdy a v jakých autech se můžeme těchto technologií dočkat. Z toho, že na fotografiích vidíme laboratorní pokus mnohem spíš než skutečný motor, který by se dal zastavět do auta, soudíme, že to ještě pár let potrvá.

Související články

Výběr článků

Načítám