Článek
Ambiciózní plán na přerod v elektromobilového velikána představil v posledních dnech japonský Nissan. Svoji budoucnost do roku 2030 hodlá společnost zasvětit elektromobilitě, a to uvedením celkem třiadvaceti elektrifikovaných modelů. Z toho bude 15 čistě na baterie.
Příští Nissan GT-R se elektrifikaci zřejmě nevyhne
Nissan se bude snažit, aby do mety v roce 2030 prodával 50 % elektrifikovaných modelů a o 20 let později chce být společnost uhlíkově neutrální v měřítku celého životního cyklu svých produktů. Mimoto se výrobce zavázal k investicích v hodnotě dvou bilionů jenů, tedy v přepočtu 397,2 miliardy korun do elektrifikace.
Dalším krokem firmy bude do roku 2028 zavést bezkobaltové baterie pro elektromobily, které mají snížit náklady až o pětašedesát procent. Do stejného roku chce prodávat elektromobily s bateriemi s pevným elektrolytem. Mimoto plánuje Nissan jako jeden z prvních tradičních výrobců komercializovat prodeje polovodičových baterií, ve kterých vidí budoucnost. Nissan v rámci tohoto plánu v roce 2024 otevře novou továrnu v Jokohamě.
Mezi další plány Nissanu patří i rozšíření výrobní kapacity ve Velké Británii i v Japonsku, zkrácení doby nabíjení u elektromobilů až o 66 %, snížení nákladů na kilowatthodinu baterie až na 65 dolarů (1480 korun), lokalizace výroby a získávání zdrojů a také zavedené vlastního softwaru na autonomní řízení s názvem ProPilot.
V rámci uvedení nové strategie Nissan rovněž ukázal hned čtyři koncepční automobily. Jako hlavní se představil elektrický crossover s názvem Chill-Out, který by se měl jako produkční vůz vyrábět v britském Sunderlandu. Koncept pak stojí na architektuře CMF-EV s pohonem všech kol e-4ORCE.
Další tři koncepty reprezentují elektrický sporťák Max-Out, který slibuje nové zážitky z jízdy díky skvělé stabilitě i komfortu. Pick-up Surf-Out má zase nabízet více různých variant výkonu a komfortní jízdu po jakémkoliv terénu. A konečně MVP Hang-Out je rodinným autem, které chce nabídnout dosud nevídanou variabilitu interiéru.