Článek
Americký stát New York se snaží bojovat s nelegálními pouličními závody poněkud kuriózním způsobem – masivně zvyšuje pokuty za nadměrně hlučné výfuky. Konkrétně to je ze 150 až na 1000 dolarů, tedy z cca 3300 korun až na cca 22 tisíc korun.
Návrh zákona označený SLEEP, tedy česky „spánek“, již podepsala guvernérka Kathy Hochulová. Označení je zároveň akronymem slov „Stop Loud and Excessive Exhaust Pollution“, česky „stop hlasitému a nadměrnému znečištění z výfuků“, ovšem troufáme si říci, že prioritou pojmenování byl tvar zkratkového slova.
Dle webů Road & Track a Gothamist, které zprávu přinášejí, má totiž New York od začátku pandemie koronaviru problémy s nelegálními pouličními závody. Ulice se, zejména v noci, vyprázdnily od běžného provozu, takže si z nich určitá sorta lidí udělala improvizovanou závodní dráhu a soutěží například v rychlosti mezi semafory na způsob v USA velmi oblíbených čtvrtmílových sprintů.
Silnice New Yorku vyklidil koronavirus
Pokuta ve výši tisíce dolarů je s ohromným náskokem největší v celých Spojených státech. Na druhém místě je Colorado s 500 dolary (cca 11 tisíc korun). Naopak Kalifornie, která je proslulá např. přísnějšími emisními standardy oproti zbytku USA, od pokuty za nadměrně hlučný výfuk upustila zcela – policie při prvním prohřešku rozdává „jen“ nařízení, že člověk musí hlučný výfuk opravit či vyměnit za tišší.
Podle webu SEMA Action Network (SEMA znamená „Specialty Equipment Market Association“, tedy česky zhruba „Asociace na trhu speciálního vybavení“, a organizuje i lasvegaský svátek tuningu SEMA Show). Newyorský návrh zákona byl původně ještě mnohem přísnější. Pokuta měla být pevná, nikoliv proměnlivá s maximem ve výši oné tisícovky dolarů, a také měl být hlukový limit výfuku snížen na 60 dB(A).
To by ale znamenalo, že většina sériových, nijak neupravených aut by limit neplnila, takže by to zůstalo beze změny – 76 dB(A) na silnicích s rychlostním limitem do 35 mph (56 km/h) a 82 dB(A) na silnicích, kde se smí jet rychleji. Homologovaná auta či příslušenství tedy nemají problém.
Newyorští zákonodárci se ovšem nezastavili jen u řidičů samotných. Cílí i na autoservisy a úpravce, kteří hlučné výfuky instalují. Těm ovšem hrozí víc než pokuta – pokud bude servis přistižen, jak instaluje příliš hlučný výfuk, potřetí za sebou, stát mu může odebrat licenci na provozování živnosti.
Samozřejmě lze namítnout, že má-li někdo hlasitý výfuk, neznamená to, že se musí účastnit nelegálních závodů, a stejně tak ne všichni účastníci nelegálních závodů musí mít hlasitý výfuk.