Článek
Tisíce metrů pod údolím Rýna v Německu má ležet jedna z největších světových zásob lithia, která by mohla stačit k výrobě baterií pro více než 400 milionů elektromobilů. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na nejmenované geology s tím, že využití takové zásoby by mohlo významně snížit závislost německého automobilového průmyslu na dovezeném lithiu.
„Zásoby, o kterých mluvíme, jsou obrovské a vlastnosti jsou ideální pro výrobu vysoce kvalitního lithia na průmyslové úrovni,“ uvedl spoluzakladatel německo-rakouského start-upu Vulcan Energy Resources Horst Kreuter. Tato firma tvrdí, že zvládne lithium produkovat s neutrální uhlíkovou stopou, a to díky místnímu využití geotermální energie.
Za volantem Škody Enyaq iV: Výborný po všech stránkách
Do stavby elektráren a technologií k těžbě chce investovat 1,7 miliardy eur (43,8 miliardy korun), ovšem má před sebou dlouhou cestu i ve shánění této sumy – má připraven zatím jen zlomek, 75 milionů eur (1,93 miliardy korun). Pokud všechno půjde podle plánu, výroba má začít už brzy; v roce 2024 plánuje firma roční vytěžení 15 tisíc tun hydroxidu lithného, od roku 2025 až 40 tisíc tun ročně.
Skeptici vznáší otázky, zda nebudou místní obyvatelé proti takto masivní těžbě a také zda se to vůbec vyplatí. Kreuter říká, že jeho firma počítá s cenou 13 tisíc dolarů (278 tisíc korun) za tunu hydroxidu lithného do roku 2025 na volném trhu. Tvrdí, že náklady na těžbu v Německu budou výrazně nižší, ovšem bez specifik.
Evropská unie odhadla, že do roku 2030 bude zdejší potřeba lithia osmnáctinásobná oproti dnešku a šedesátinásobná do roku 2050. Lithium dnes do Evropy proudí zejména z Austrálie a Jižní Ameriky.