Hlavní obsah

Někteří britští cyklisté nesouhlasí, že policie trestá jejich jízdu na červenou

Reakce některých cyklistů na zátahy britské policie s účelem pokutovat ty cyklisty, kteří jezdí na křižovatkách na červenou, je pozoruhodná. Označují auta za nebezpečná či silnice za nevhodné pro cyklisty.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nová sada pravidel silničního provozu ve Velké Británii působí značné pozdvižení mezi řidiči i cyklisty, protože obsahuje spoustu ustanovení, které mění jejich soužití na silnicích. Jedním z příkladů je hrozba pokuty v krajním případě až 1000 liber (cca 29 tisíc korun), pokud člověk otevře dveře auta „špatnou“ rukou a způsobí přitom nehodu se zraněním.

Kterou rukou otvíráte dveře auta? Za použití té špatné hrozí Britům při nehodě pokuta

AutoMoto

Jak vyplývá z informací na webu novin Daily Express, policie v Británii v posledních dnech dohlíží nejen na řidiče, jak dodržují nová pravidla. Posvítila si i na cyklisty, a to zejména na to, jak dodržují jedno z nejzákladnějších pravidel silničního provozu, jehož porušení může mít fatální následky - jak respektují červenou na semaforu.

V Manchesteru policie 7. února během hodiny a půl zastavila 30 cyklistů, kteří projeli semafor na červenou.

Někteří, jako například uživatel Twitteru Pompey Cyclist, označili toto konání policie za plýtvání penězi daňových poplatníků: „Nyní se pusťte do aut. Protože, víte, to ona ve skutečnosti působí nebezpečí a nebylo by to totální plýtvání našimi penězi,“ stojí v tweetu.

Cyklisty v porušování jednoho z nejzákladnějších pravidel silničního provozu bránil i další uživatel s přezdívkou „It's me again“ v reakci na stejný tweet policie: „Cyklisté si jsou vědomi vlastní bezpečnosti. Pokud jedou na červenou, je to proto, že zjistili, že nic nejede. Ano, je to ilegální, ale nebezpečné? Nemyslím si. Počty lidí, kteří to dělají, jen říkají, že silnice nejsou navrženy pro cyklisty.“

Stejně dlouho jako manchesterská policie hlídala o několik dní dříve policie v Hackney ve východním Londýně, kde za tu dobu pokutovala 18 cyklistů za stejný přestupek. V jedné z reakcí na tento tweet se objevilo video, které mimo jiné ukazuje deset cyklistů projet na jediný cyklus červené na semaforu, navíc mezi chodci.

Toto video dává slovům o zjištění, že nic nejede (nebo nejde), úplně jiný význam - a dvakrát bezpečně to pro chodce nevypadá. Zejména, když si uvědomíme, že mezi chodci může být třeba dítě, které nenapadne, že musí dávat pozor, i když mu svítí zelená. Navíc se musíme ptát, jak pečlivě se cyklisté před projetím na červenou skutečně rozhlížejí, když si nevšimli policistů v reflexním oblečení stojících u křižovatky.

Profesionální cyklisté v Olomouci ignorovali červenou na semaforu

AutoMoto

Cyklisté v nových britských pravidlech dostali doporučení v některých případech, zejména za nízkého provozu nebo před křižovatkami, jezdit uprostřed jízdního pruhu. Také po nich ovšem pravidla chtějí, aby dávali pozor na provoz za sebou a uhýbali motoristům, když to je bezpečné.

To někteří cyklisté patrně neberou příliš vážně, jak se web novin odkazuje na slova Steva Bulleyho z Dorchesterské obchodní komory. Podle svých slov jel 13 kilometrů za skupinou cyklistů, kteří „se ohlíželi a smáli“.

Někteří v Británii naopak hovoří o potřebě registračních značek a pojištění odpovědnosti i pro cyklisty stejně, jako to platí pro řidiče motorových vozidel. „Pokud mají na silnici mít víc prostoru, musí být i více odpovědnosti. Cyklisté by také měli platit silniční daň, nebo alespoň pojištění,“ nechala se slyšet Nana Akuová z novin GB News.

Jeden a půl metru od cyklisty: Kdy povinný odstup neplatí a jaké hrozí pokuty

AutoMoto

I v Česku na silnicích existuje poněkud kontroverzní novinka ve vztahu řidičů k cyklistům - řidiči motorových vozidel musí od začátku letošního roku cyklisty předjíždět s odstupem nejméně 1,5 metru, resp. 1 metr tam, kde platí nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h. Řada silnic v Česku není na takový odstup dost široká, navíc řidič přitom nemá jak zajistit splnění této povinnosti - nemá jak vzdálenost při předjíždění změřit - a stejně tak policie nemá jak dokázat, že vzdálenost byla menší.

Anketa

Považujete nerespektování červené na semaforu za problém?
Ano, v každém případě
91,3 %
Ne, pokud se člověk dobře rozhlédne
2,2 %
Ne, pokud to udělá cyklista
0,6 %
Ne, pokud to udělá chodec
0,5 %
Ne, pokud není žádný provoz
4,7 %
Ne, v žádném případě
0,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1562 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám