Článek
Nová sada pravidel silničního provozu ve Velké Británii působí značné pozdvižení mezi řidiči i cyklisty, protože obsahuje spoustu ustanovení, které mění jejich soužití na silnicích. Jedním z příkladů je hrozba pokuty v krajním případě až 1000 liber (cca 29 tisíc korun), pokud člověk otevře dveře auta „špatnou“ rukou a způsobí přitom nehodu se zraněním.
Kterou rukou otvíráte dveře auta? Za použití té špatné hrozí Britům při nehodě pokuta
Jak vyplývá z informací na webu novin Daily Express, policie v Británii v posledních dnech dohlíží nejen na řidiče, jak dodržují nová pravidla. Posvítila si i na cyklisty, a to zejména na to, jak dodržují jedno z nejzákladnějších pravidel silničního provozu, jehož porušení může mít fatální následky - jak respektují červenou na semaforu.
V Manchesteru policie 7. února během hodiny a půl zastavila 30 cyklistů, kteří projeli semafor na červenou.
Ooh now do cars. Cause, you know, they actually cause danger and that wouldn’t be a total waste of our money.
— Pompey Cyclist (@PompeyCyclist) February 8, 2022
Někteří, jako například uživatel Twitteru Pompey Cyclist, označili toto konání policie za plýtvání penězi daňových poplatníků: „Nyní se pusťte do aut. Protože, víte, to ona ve skutečnosti působí nebezpečí a nebylo by to totální plýtvání našimi penězi,“ stojí v tweetu.
Cyclists are already acutely aware of their safety. If they jump red lights it's because they've already assessed that nothing is coming the other way. Agreed, it's illegal, but unsafe? I don't think so.
— It's me again (@bicyclecircus) February 8, 2022
The numbers doing it merely shows the road design is unsuitable for cycles.
Cyklisty v porušování jednoho z nejzákladnějších pravidel silničního provozu bránil i další uživatel s přezdívkou „It's me again“ v reakci na stejný tweet policie: „Cyklisté si jsou vědomi vlastní bezpečnosti. Pokud jedou na červenou, je to proto, že zjistili, že nic nejede. Ano, je to ilegální, ale nebezpečné? Nemyslím si. Počty lidí, kteří to dělají, jen říkají, že silnice nejsou navrženy pro cyklisty.“
Stejně dlouho jako manchesterská policie hlídala o několik dní dříve policie v Hackney ve východním Londýně, kde za tu dobu pokutovala 18 cyklistů za stejný přestupek. V jedné z reakcí na tento tweet se objevilo video, které mimo jiné ukazuje deset cyklistů projet na jediný cyklus červené na semaforu, navíc mezi chodci.
Good that this is finally being dealt with. So many cyclists jump lights and then scream at cars & pedestrians. Horatio St/Hackney Rd is prime spot. Look at this film, a lot on Hackney Rd: pic.twitter.com/MDfnyefPe0
— One Tower Hamlets (@SaveColumbiaRd) January 30, 2022
Toto video dává slovům o zjištění, že nic nejede (nebo nejde), úplně jiný význam - a dvakrát bezpečně to pro chodce nevypadá. Zejména, když si uvědomíme, že mezi chodci může být třeba dítě, které nenapadne, že musí dávat pozor, i když mu svítí zelená. Navíc se musíme ptát, jak pečlivě se cyklisté před projetím na červenou skutečně rozhlížejí, když si nevšimli policistů v reflexním oblečení stojících u křižovatky.
Profesionální cyklisté v Olomouci ignorovali červenou na semaforu
Cyklisté v nových britských pravidlech dostali doporučení v některých případech, zejména za nízkého provozu nebo před křižovatkami, jezdit uprostřed jízdního pruhu. Také po nich ovšem pravidla chtějí, aby dávali pozor na provoz za sebou a uhýbali motoristům, když to je bezpečné.
To někteří cyklisté patrně neberou příliš vážně, jak se web novin odkazuje na slova Steva Bulleyho z Dorchesterské obchodní komory. Podle svých slov jel 13 kilometrů za skupinou cyklistů, kteří „se ohlíželi a smáli“.
Někteří v Británii naopak hovoří o potřebě registračních značek a pojištění odpovědnosti i pro cyklisty stejně, jako to platí pro řidiče motorových vozidel. „Pokud mají na silnici mít víc prostoru, musí být i více odpovědnosti. Cyklisté by také měli platit silniční daň, nebo alespoň pojištění,“ nechala se slyšet Nana Akuová z novin GB News.
Jeden a půl metru od cyklisty: Kdy povinný odstup neplatí a jaké hrozí pokuty
I v Česku na silnicích existuje poněkud kontroverzní novinka ve vztahu řidičů k cyklistům - řidiči motorových vozidel musí od začátku letošního roku cyklisty předjíždět s odstupem nejméně 1,5 metru, resp. 1 metr tam, kde platí nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h. Řada silnic v Česku není na takový odstup dost široká, navíc řidič přitom nemá jak zajistit splnění této povinnosti - nemá jak vzdálenost při předjíždění změřit - a stejně tak policie nemá jak dokázat, že vzdálenost byla menší.