Článek
Karbon-keramické brzdy jsou u sportovních aut poměrně drahý příplatek, např. u Porsche 911 Carrera S gen. 992 je třeba za PCCB, Porsche Ceramic Composite Brake, jak se tato vymoženost nazývá, připlatit 244 tisíc korun. A obecný názor je, že si je máte koupit, pokud chcete se svým autem jezdit opravdu ostře, protože víc vydrží.
Podle Paula Watsona, technika australské divize Porsche, je to ale v extrému z hlediska dlouhodobé životnosti právě naopak - pokud jezdíte se svým Porsche na okruh - tam nikdo nepřijede, aby jezdil pomalu - klasické ocelové brzdy jsou z tohoto pohledu lepší volbou. „Hromadění tepla degraduje karbonová vlákna v kotouči,” vysvětlil australskému webu WhichCar.
„Zjistili jsme to už dříve. Když jsme tyto brzdy uváděli na trh, říkali jsme zákazníkům, že vydrží životnost auta. Oni ale jezdili na okruhy a vraceli se s tím, že brzdy opotřebovali,” dodává Watson. Jaký je jejich konkrétní životní cyklus, ale neřekl - nechtěl být vtažen do spekulací o životnosti spotřebního materiálu.
Jaké jsou tedy benefity takhle drahého příplatku? Protože jsou karbon-keramické brzdy lehčí, má kolo nižší neodpruženou hmotnost. Nesporně také pomaleji „vadnou”, jinými slovy, neztrácí tak rychle brzdný účinek v několika ostrých kolech za sebou.
Že se při vysokých teplotách, které si tehdy vytvoří, rychleji opotřebovávají, je už věc druhá. A také jsou prý pro „lidi, kteří neradi čistí kola. Nenechávají nánosy brzdového prachu, což je výhoda”, říká Watson.