Hlavní obsah

Nebezpečné úseky českých dálnic: Tady se bourá nejčastěji

Mezi deseti dálničními úseky s největší nehodovostí se objevuje nejčastěji dlouhodobě rekonstruovaná a nejvytíženější D1. Nejrychlejší typ silnice klade nároky na předvídání či dodržování bezpečné vzdálenosti.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Hned pět částí dálnice D1 se zařadilo mezi deset nejrizikovějších úseků v celé ČR podle dat serveru Portalnehod.cz. V počtu nehod i celkové výši škod dominuje úsek u obce Jažlovice v okrese Praha-východ, přibližně na 13. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu.

OkresDálnicePočet nehodCelková škodaNejčastější příčina
Praha-východD122123 770 000 Kčrychlost
Praha-východD81017 938 000 Kčzpůsob jízdy
Mladá BoleslavD10917 836 000 Kčrychlost
Praha-západD5748 080 900 Kčzpůsob jízdy
Praha-východD8638 412 200 Kčzpůsob jízdy
PelhřimovD16312 767 099 Kčrychlost
Praha-východD1627 838 100 Kčzpůsob jízdy
Praha-západD1596 299 000 Kčzpůsob jízdy
BenešovD1504 436 500 Kčzpůsob jízdy
Mladá BoleslavD10494 099 500 Kčrychlost
Zdroj: Portalnehod.cz, údaje za poslední dva roky

Za poslední dva roky se zde stalo 221 nehod, jejichž celková škoda se vyšplhala na téměř 24 milionů Kč. Statistiky uvádějí jako nejčastější příčinu zdejších incidentů vysokou rychlost. Před příjezdem do Prahy se zde velmi často tvoří kolony, vznikají tak nebezpečné situace.

Zajímavý je v neslavném žebříčku podle výše škod v pořadí druhý úsek. Na D1 u odpočívadla u obce Speřice v okrese Pelhřimov ve směru na Brno se ve sledovaném časovém úseku událo 63 nehod, jejichž celková škoda dosáhla téměř 13 milionů Kč. Řidiči zde totiž podle portálu nezvládají dostatečně zpomalit při odbočování na odpočívadlo.

„Kritickým úsekem byl také nájezd na dálnici u obce Mirošovice na 21. km. Zde byla v říjnu roku 2018 zahájena rekonstrukce. Doprava zde byla svedena do dvou jízdních pruhů, což zkomplikovalo i nájezd na dálnici. Jde o úsek nedaleko Prahy a velmi často se zde tvoří kolony,” uvádí portál s tím, že se zde stalo 62 nehod v celkové škodě dosahující téměř 8 mil. Kč.

V analýze se však neobjevuje jenom D1. Na druhém místě v počtu nehod skončil úsek u Zdib v okrese Praha-východ na dálnici D8.

„Jedná se o dálniční křižovatku poblíž logistického areálu. Navíc zde na dálnici sjíždějí obyvatelé z okolních vesnic, kteří dojíždějí za prací do hlavního města. V minulém roce byla křižovatka rekonstruována, což způsobilo další nepříjemné komplikace v již vytíženém místě dálnice. Při dlouhém čekání v koloně tedy není divu, že se řidiči plně nevěnovali situaci na dálnici, a proto zde docházelo k četným nehodám,” stojí ve zprávě.

Na dálnici D10 k opravám nedocházelo, u Mladé Boleslavi převážně za dálniční křižovatkou u obchodního centra se eviduje 91 nehod spojených převážně s nepřiměřenou rychlostí.

Rychlost, nedodržení vzdálenosti a další

Statistika jako příčiny nehod uvádí zejména nepřiměřenou rychlost či způsob jízdy, ze těmito hesly se ale skrývá celá řada nešvarů. Včetně nepozornosti, nedodržování bezpečné vzdálenosti, únavy nebo chybného připojování na dálnici.

Jako bezpečnou vzdálenost dopravní experti uvádí dvě sekundy od vpředu jedoucího vozidla. V rychlosti 50 km/h to znamená 28 metrů, v 90 km/h 50 m a při dálničních 130 km/h je to 72 m.

Pro kontrolu si lze všimnout, kdy auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod, jako například strom či most, a od toho okamžiku napočítat dvě sekundy. Pokud k tomu bodu dojedeme dříve než za dvě sekundy, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost a je potřeba zvětšit odstup.

Jak se chovat ve zúžení

Během zmíněných rekonstrukcí na D1 dochází k incidentům často i ve zúžení. Během nájezdu do opravovaného úseku organizace Besip doporučuje střídavé řazení aut, stejně jako v hustém provozu a kolonách v těchto zúženích.

Předtím, než se řidič rozhodne využít levý zúžený pruh k předjíždění, měl by znát šířku svého vozu. Do levého pruhu smějí vozidla maximálně o šířce 2,2 metru. Omezení ovšem může být i na šířku rovné 2 metry, což z tohoto pruhu vylučuje například většinu velkých moderních SUV.

V průzkumu německé Dekry z roku 2010 zhruba 65 procent dotázaných přiznalo, že při předjíždění kamionu často pociťují nepříjemný pocit v žaludku spojený s obavami, jestli bez problémů projedou. Označují tuto situaci za vůbec nejstresovější, které v běžném provozu lze čelit.

Jak se připojovat na dálnici

V dnešním hustém a dynamickém provozu je čím dál důležitější už správné zahájení jízdy na dálnici. Vůz v připojovacím pruhu dává přednost v jízdě vozidlům v průběžném pruhu.

Besip připomíná následujících sedm pravidel pro bezpečný nájezd na dálnici:

  • V připojovacím pruhu nejprve co nejvíce zrychlete. To znamená plný plyn už při výjezdu ze zatáčky nájezdu, pokud to podmínky dovolují.
  • Zkontrolujte situaci i prostor za sebou a v průběžném pruhu pomocí pohledu do zpětných zrcátek – zapněte blinkr.
  • Využijte celé délky připojovacího pruhu až do jeho konce pro co největší zrychlení a plynulé zařazení do průběžného pruhu. Nesnažte se však využívat připojovacího pruhu k předjíždění!
  • Nevynucujte si přednost v jízdě – řidiče v průběžném pruhu nesmíte ohrozit!
  • Pokud nemáte dostatečnou rychlost nebo prostor pro zařazení, je lepší pokračovat v jízdě a zrychlování v odstavném pruhu než zavinit dopravní nehodu.
  • Stejný způsob je z hlediska bezpečnosti vhodné uplatnit i tam, kde je krátký připojovací pruh nebo zcela chybí.
  • Myslete na ostatní a za ostatní – předvídejte a buďte ohleduplní i tolerantní!  

Záchranářská ulička

Když už k nehodě či jiné situaci způsobující kolonu na dálnici dojde, je důležité vytvořit záchranářskou uličku. Ta má díky novele zákona od roku 2018 svá jasná pravidla.

Už při pomalu jedoucí koloně se ulička tvoří mezi levým a přilehlým pruhem tak, aby vozidla integrované záchranné služby, ale i ostatní vozy s modrým majákem, vozy správce pozemní komunikace či sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky mohly projet.

Související témata:

Výběr článků

Načítám