Článek
Potřebu pořídit si specifické nákladní auto pocítili v Liberty Ostrava zkraje roku 2020, kdy padlo rozhodnutí o přesunu konečného zpracování závitových tyčí z Lucemburska do Ostravy.
Poslední osobní Tatra se představila před 25 lety. Byl to propadák, dnes je ceněná
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gW_Z/oMzBWX.jpeg?fl=cro,0,84,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Tyče se válcují v naší středojemné válcovně a nyní je budeme také dále zpracovávat v našem servisním centru závitových tyčí. Pro jejich přepravu mezi oběma provozy jsme objednali unikátní přestavbu tatry,“ vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_g/HpVFY8.jpeg?fl=cro,212,1,1067,600%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pro převoz tyčí po trase asi dva kilometry se klasické kamiony ani využití železnice nepřicházelo v úvahu. „Kamiony uvezou tyče o maximální délce 13,6 metru a vagony se nedají použít, protože oblouky na naší trati jsou malé.“
Huť se proto domluvila s Tatrou Trucks na výrobě speciálu, jehož úpravu provedla firma Partner-Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_g/AsABG.jpeg?fl=cro,0,96,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pro výrobu unikátu posloužil model Tatra Force vybavený motorem Tatra o výkonu 300 kilowatt a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14x8.
„Kabinu museli zmenšit a předsadit před přední nápravu, tím pádem dát motor až za kabinu. Ložná plocha je nad kabinou, což by při použití standardního vozidla bohužel nebylo možné,“ nastínil obchodní ředitel Partner-Ipex Vojtěch Svoboda.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gR_d/truFcF.jpeg?fl=cro,44,1,1235,694%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Poukázal, že z technického hlediska šlo o relativně jednoduchou zakázku. „Složité bylo, v jaké době jsme ten projekt dělali,“ řekl na adresu vozu, který uveze náklad o hmotnosti až 48,5 tuny.
„Celé to zabralo 10 měsíců od podpisu smlouvy, a vzhledem k tomu, v jakém období se to vozidlo stavělo, a co provázelo automobilový segment z důvodu covidu-19, bylo nejtěžší to celé zorganizovat, abychom splnili termín,” dodal Svoboda.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_g/PzvBD.jpeg?fl=cro,0,1,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Řidiče, který bude s jedinečnou tatro jezdit, sháněla Liberty Ostrava půl roku.
Nakonec ho našla v Jiřím Soldánovi, který v minulosti pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel, a když odešel z armády, chtěl nastoupit do huti jako strojvůdce. Nabídka usednout za volant nezvykle dlouhé tatry se mu zalíbila.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_g/3pkBB.jpeg?fl=cro,0,62,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Je to jako klasický nákladní vůz. Jediný rozdíl je v tom, že vozidlo je mnohem delší,” uvedl Soldán.
„Je vybaveno automatickou převodovkou, takže není problém ho ovládat, má posilovač řízení, pět natáčecích náprav,“ popsal a dodal, že jediné komplikace jsou někdy špatně parkující řidiči.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gU_e/O6dFVl.jpeg?fl=cro,92,1,1187,667%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Když se to stane, tak musíme počkat, až řidič auto odstaví a můžeme jet dál,“ uzavřel.