Článek
Potřebu pořídit si specifické nákladní auto pocítili v Liberty Ostrava zkraje roku 2020, kdy padlo rozhodnutí o přesunu konečného zpracování závitových tyčí z Lucemburska do Ostravy.
Poslední osobní Tatra se představila před 25 lety. Byl to propadák, dnes je ceněná
„Tyče se válcují v naší středojemné válcovně a nyní je budeme také dále zpracovávat v našem servisním centru závitových tyčí. Pro jejich přepravu mezi oběma provozy jsme objednali unikátní přestavbu tatry,“ vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.
Pro převoz tyčí po trase asi dva kilometry se klasické kamiony ani využití železnice nepřicházelo v úvahu. „Kamiony uvezou tyče o maximální délce 13,6 metru a vagony se nedají použít, protože oblouky na naší trati jsou malé.“
Huť se proto domluvila s Tatrou Trucks na výrobě speciálu, jehož úpravu provedla firma Partner-Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm.
Pro výrobu unikátu posloužil model Tatra Force vybavený motorem Tatra o výkonu 300 kilowatt a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14x8.
„Kabinu museli zmenšit a předsadit před přední nápravu, tím pádem dát motor až za kabinu. Ložná plocha je nad kabinou, což by při použití standardního vozidla bohužel nebylo možné,“ nastínil obchodní ředitel Partner-Ipex Vojtěch Svoboda.
Poukázal, že z technického hlediska šlo o relativně jednoduchou zakázku. „Složité bylo, v jaké době jsme ten projekt dělali,“ řekl na adresu vozu, který uveze náklad o hmotnosti až 48,5 tuny.
„Celé to zabralo 10 měsíců od podpisu smlouvy, a vzhledem k tomu, v jakém období se to vozidlo stavělo, a co provázelo automobilový segment z důvodu covidu-19, bylo nejtěžší to celé zorganizovat, abychom splnili termín,” dodal Svoboda.
Řidiče, který bude s jedinečnou tatro jezdit, sháněla Liberty Ostrava půl roku.
Nakonec ho našla v Jiřím Soldánovi, který v minulosti pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel, a když odešel z armády, chtěl nastoupit do huti jako strojvůdce. Nabídka usednout za volant nezvykle dlouhé tatry se mu zalíbila.
„Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Je to jako klasický nákladní vůz. Jediný rozdíl je v tom, že vozidlo je mnohem delší,” uvedl Soldán.
„Je vybaveno automatickou převodovkou, takže není problém ho ovládat, má posilovač řízení, pět natáčecích náprav,“ popsal a dodal, že jediné komplikace jsou někdy špatně parkující řidiči.
„Když se to stane, tak musíme počkat, až řidič auto odstaví a můžeme jet dál,“ uzavřel.