Článek
Z dění kolem automobilky Jaguar by se jednomu mohlo zdát, že už chtějí Britové vyrábět jen elektrické crossovery a na svou benzínem vonící historii zcela zapomenout. Snaha zvrátit takový dojem přichází v podobě faceliftu modelu F-Type, který má letos za sebou šest let produkce.
Nezměnil se příliš, snad v duchu hesla o nespravování nerozbitých věcí, ale přesto tu nějaké novinky jsou. Ty nejvíc viditelné vpředu - vůz má novou příď včetně světel. Nová jsou také kola, výdechy horkého vzduchu za nimi a zadní lampy.
V kabině je změn jen hrstka, ale o to důležitější jsou. Řidič dostal 12,3” digitální přístrojový štít a nový je i infotainment, který podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Také je připojen k internetu a může dostávat aktualizace softwaru online, podobně, jako to už několik let dělá Tesla.
Co však v interiéru nenajdete, jsou tři pedály a řadicí páka manuální převodovky. Nový F-Type bude v nabídce podle aktuálních informací pouze s osmistupňovým automatem. Srdce puristy poklesne, avšak vzpomeňte, jak to bylo před šesti lety - nejprve byl F-Type k mání jen s automatem a až později, na základě poptávky zákazníků, přišel manuál. Takže neztrácejme naději.
Základ motorové nabídky tvoří přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o 300 koních a 400 N.m. Pohání jen zadní kola, na stovce je za 5,7 sekundy a pokračuje až k 250 km/h. Anebo, pokud jedete zvolna, měl by „žrát” 8,1 litru benzínu na 100 km, a to u kabrioletu i u kupé.
Šestiválec z evropské nabídky zmizel, dostanou ho jen na americkém trhu. Má objem tří litrů a díky kompresoru dává 385 koní a 459 N.m. Je vždy spojen s pohonem všech kol, který nabídne vektorování točivého momentu.
V Evropě pokračujeme rovnou pětilitrovým osmiválcem rovněž s kompresorem, který dává 450 koní a 580 N.m. S pohonem zadních kol má stovku za 4,6 sekundy, maximálka je 285 km/h a spotřeba paliva 10,6 l/100 km. Čtyřkolka má parametry stejné, jen normovaná spotřeba je o čtyři deci vyšší.
A konečně, vrchol nabídky - model F-Type R. Také má kompresorovou pětilitrovou V8, ovšem naladěnou na 575 koní a 700 N.m. Je dostupný výhradně se čtyřkolkou a má zvládat stovku za 3,7 s a maximálku 300 km/h, anebo jet se spotřebou 11 litrů na 100 km.
Co se týče hmotností, nejlehčí varianta je samozřejmě čtyřválcové kupé, která má 1520 kg bez řidiče. Kabrio je o 20 kg lehčí. Nejtěžší jsou shodně osmiválce s čtyřkolkou, ať už o 450 nebo 500 koních výkonu - kupé má 1743 kg, kabrio o dvacet víc.
A konečně, dva veledůležité parametry - objem zavazadelníku a cena. Do kupé naložíte 299 litrů nákladu, do kabria 233. České ceny kupé začínají na 1 706 826 korunách, kabrio stojí od 1 893 408 korun, samozřejmě obojí se čtyřválcem.