Článek
Nová edice Pat Moss připomíná, že základy úspěchů britské značky na závodech rally položila stejnojmenná výjimečná řidička, když se v květnu 1962 s původním Mini poprvé zapsala na seznam vítězů na mezinárodní Tulip Rallye.
V závodě, který vedl z nizozemské obce Noordwijk na Francouzskou riviéru a zpět, tehdy dosáhla nejlepšího času závodnice Pat Mossová s klasickým Mini Cooperem.
Úspěch v Nizozemsku udělal z klasického Mini, Mossové a její navigátorky Ann Wisdomové natrvalo hrdinky v disciplíně, které jinak dominují výrazně větší vozy a jež je téměř výhradně doménou mužů.
Do Česka dorazilo Mini v edici Hopkirk, potkat jedno bude dílem náhody
Jedním z pozoruhodných detailů prvního triumfu klasického Mini v rallye je skutečnost, že Ann Wisdomová trvala na své účasti na Tulip Rally i přesto, že byla v té době těhotná: na trase dlouhé 2500 kilometrů svou týmovou kolegyni Pat Moss neomylně navigovala.
Mossie a Wizz, jak se jim v paddocku říkalo, tvořily úspěšnou dvojici sedm let. Obě ženy měly odvahu závodit ve sportu, kde dominovali muži, a také do něj vnesly zásadní změny.
Pat Mossová, mladší sestra jezdce formule 1 Stirlinga Mosse, vyhrála v roce 1968 italskou rallye v Sestriere, získala pódiová umístění v mnoha dalších mezinárodních soutěžích a pětkrát se stala mistryní Evropy v rallye žen.
Test Mini Countryman s obytnou vestavbou: Hipster na čundru
Ann Wisdomová je považována za první profesionální ženskou navigátorku v historii rallye. Jako úspěšné sportovkyně se obě na svůj odvážný vstup do oblasti, kde jednoznačně převládají muži, dívaly s typickou britskou skromností.
„Tehdy jsme se nepovažovali za průkopnice,“ řekla po letech Wisdomová. „Jen jsme se přihlásily do rallye.“ Pat Mossová a Ann Wisdomová vydláždily klasickému Mini cestu k mimořádné závodní kariéře. V letech 1964, 1965 a 1967 získal tento malý britský vůz absolutní prvenství na Rallye Monte-Carlo.
Na oslavu bude od května k mání „něco málo přes” 800 kusů speciální série hatchbacku za dosud neupřesněnou cenu. Na výběr je z třídveřového a pětidvěřového provedení. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec má výkon 131 kilowattů, 178 koní, v případě verze Cooper S. Alternativou je varianta JCW pro třídveřové provedení, která má ostřejší nastavení a 170 kW/231 k.
Speciální edice Mini slaví 60 let spolupráce s rodinou Cooperů
Součástí této edice jsou také inovativní prvky výbavy, jako je například barevná střecha Multitone. Navíc je v edici Pat Moss poprvé k dispozici další varianta střechy s barevným přechodem od červené Chili přes stříbrnou Melting až po černou Jet. Drobné odchylky v barevném vzoru způsobené měnícími se okolními světelnými podmínkami zajišťují, že každé Mini se střechou Multitone má charakter jedinečného exempláře.
U modelů nové edice je specifické barevné provedení střechy kombinováno s bílou barvou karoserie Pepper nebo černou metalízou Midnight a také s červenými kryty vnějších zpětných zrcátek.
Symbolem prvního vítězství v mezinárodní rallye je tulipán, který se spolu se jménem „Pat Moss“ objevuje na C-sloupcích a bočních ozdobách vozů této edice. Také kryty nábojů kol mají exkluzivní design s grafikou, která vychází z obrysu typické holandské květiny a nápisu Mini.
První jízda s omlazeným Mini Cabrio: V detailech lepší, v jádru pořád stejné
Na ozdobách předních bočních panelů jsou vyobrazena klíčová fakta o Tulip Rally 1962: trasa Noordwijk – Monte Carlo – Noordwijk, vzdálenost 2500 km, vozidlo, jmenovitě Mini Cooper, a jeho startovní číslo 104. To vše je doplněno sloganem: „Zrozeno k závodění.“
Obraz tulipánu a klíčová fakta o prvním vítězství v rallye jsou zhotovena sítotiskem také na hliníkových prahových lištách, určených výhradně pro tuto edici. Dalším designovým prvkem použitým poprvé v edici Pat Moss je bílý vodorovný pruh na kapotě s vystouplým nápisem 737 ABL, což byla registrační značka klasického Mini, které v roce 1962 vyhrálo Tulip Rally; odkazuje tak na historický model.
Mini prošlo modernizací, má adaptivní tlumiče a výraznou příď
Další poctou převratné rallye závodnici, která zemřela v roce 2008, je ikonický podpis na leskle černém obložení interiéru Piano Black v prostoru před spolujezdcem. Sportovní kožený volant je ozdoben emblémem edice v podobě graficky znázorněného tulipánu, který se objevuje ve spodní části svislého ramene.
Abstraktní vyobrazení pístů motoru pohybujících se nahoru a dolů slouží jako grafický motiv obložení na straně řidiče. S různě vysokými pruhy tvořícími tvar písmen „M“ a „W“, což znamená „Moos“ a „Wisdom“, tento motiv symbolizuje sladěnou dvojici, která po mnoho let způsobovala senzaci na rallye scéně.