Hlavní obsah

Mercedes představuje malý elektrický crossover EQA

Mercedes přichází s menším elektrickým crossoverem označeným EQA. První odhalený model je předokolka o 190 koních a při troše snahy čtyřsetkilometrovém dojezdu. V základní výbavě jsou LEDková světla, ambientní osvětlení nebo připojení k internetu.

Mercedes-Benz EQAVideo: Mercedes-Benz

Článek

Německá automobilka Mercedes-Benz odhalila malý elektrický crossover jménem EQA. Na rozdíl od řady ostatních automobilek však nezačíná silnými – a tedy i drahými – variantami, nýbrž obyčejnou verzí 250, jejíž přední kola jsou poháněna silou 190 koní a 375 Nm.

V útrobách má baterii o kapacitě 66,5 kWh, která má dle nepřesného a zastaralého měřicího režimu NEDC vystačit na dojezd až 486 km při spotřebě elektřiny 15,7 kWh/100 km; dle realističtějšího měřicího cyklu WLTP je dojezd 426 km. Jak na tom bude dojezd a spotřeba v reálném světě, je zatím brzy odhadovat, na obojí má velmi zásadní vliv aerodynamický odpor.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQA.

Jeho koeficient má hodnotu 0,28, což není kdovíjak úžasné číslo. Větší Tesla Model X má koeficient 0,25 a Audi e-tron Sportback 0,26, zůstaneme-li u elektrických SUV. Zajímavostí však je, že aerodynamika EQA vznikala plně na počítači a do větrného tunelu vývojáři šli pouze pro potvrzení kalkulací.

Základem karoserie byl model GLA, ovšem doznal značných zásahů kvůli změně vzhledu i zlepšení již zmíněné aerodynamiky. Za pozornost stojí zaslepené mřížky v přídi, hladší světla nebo svítící linka na zádi, které EQA vizuálně poutá k většímu EQC.

Foto: Mercedes-Benz

LED světla jsou ve standardní výbavě.

V kabině je samozřejmostí dvojice displejů, jeden coby přístrojový štít, druhý jako hlavní obrazovka infotainmentu MBUX. Ten je samozřejmě připojen k internetu a může být spárován s aplikací ve smartphonu majitele. Dále vidíme volant s dotykovými čidly, dedikovaný panel ovládání klimatizace a touchpad na středovém tunelu k ovládání infotainmentu.

Po stránce standardní výbavy stojí za zmínku LEDkové světlomety s automatickým přepínáním dálkových, elektrické páté dveře, 18” kola nebo ambientní osvětlení, které nabídne 64 barev. Topení je řešeno tepelným čerpadlem, které využívá odpadní teplo z baterie, takže v zimě by dojezd na nabití neměl poklesnout oproti méně chladným obdobím o tolik.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQA.

Chytrou funkcí je navigační systém, který dokáže najít nejrychlejší cestu do cíle včetně času stráveného u nabíječek. Bere v potaz profil trasy i počasí a reaguje i na dopravní situaci či jízdní styl řidiče.

Nabíjení je možné stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, jímž se baterie z 10 na 80 % nabije za 30 minut, příp. 11kW palubní nabíječkou při použití střídavého proudu. Vůz pojme 340 litrů bagáže v základním uspořádání a váží 2040 kg prázdný. Je dlouhý 4463 mm, široký 1834 mm a vysoký 1620 mm.

Automobilka už nyní slibuje, že do prodeje uvede i silnější varianty, které výkonem půjdou nad 270 koní, stejně jako verze s pohonem všech kol. Zatím jediná dostupná verze 250 stojí v Německu od 47 540 eur, tedy od 1,24 milionu korun.

Související články

Výběr článků

Načítám