Článek
Revoluční „vznětový benzin” dostal u Mazdy název SkyActiv-X a je to motor, který dokáže fungovat jako zážehový (tj. jako klasický benzin se zapalovací svíčkou) i jako vznětový (tj. jako klasický diesel, ve kterém se směs vznítí sama). Má to znamenat ohromně vysokou efektivitu a nízké emise škodlivin, protože se pořád spaluje jen benzin, nikoli nafta. [celá zpráva]
SkyActiv-X je světově první vznětový benzinový motor, byť zapalovací svíčku pro určité řízení spalování má. Proto je označen SPCCI, Spark Controlled Compression Ignition, česky „svíčkou řízené kompresní zapalování”.
Bohužel losangeleské představení nové generace Mazdy 3, která bude prvním modelem značky s tímto motorem, nepřineslo žádná bližší technická data. Víme jen, že to bude řadový čtyřválec a že ho nové auto dostane spolu s mikrohybridním systémem.
Zůstanou atmosférické benziny i dieselový motor
Co jsme se po stránce motorů dozvěděli, je, že v závislosti na jednotlivých trzích bude nová trojka mít benzinové motory SkyActiv-G o objemu 1,5, 2,0 a 2,5 litru a dieselovou osmnáctistovku SkyActiv-D. Zákazníci budou mít na výběr mezi šestistupňovým manuálem a automatem.
Vůz dostane i pohon všech kol, ovšem jak bude technicky řešen, zatím nebylo odhaleno. Stejně tak, zda půjde kombinovat s libovolným motorem či převodovkou. Červený předprodukční hatchback, který se ukázal na autosalonu, však má pohon všech kol a manuální převodovku, takže je možné, že budete-li chtít čtyřkolku, nebude automatická převodovka jedinou volbou.
Oproti dosavadní generaci byl pochopitelně upraven i podvozek. Vpředu zůstalo zavěšení McPherson a vzadu torzní příčka, ale obojí bylo přepracováno. Cílem bylo, aby vůz „působil přirozeně a intuitivně, jako nástroj, který používáte léta”. Současná trojka má podvozek velmi hravý, a pokud má ta nová být lepší, velmi se těšíme.
Stran technologií na palubě očekávejte všechno možné, co je dnes běžné i u konkurentů – hlídání mrtvých úhlů, hlídání jízdy v pruzích nebo sledování příčného provozu vpředu i vzadu. Za zmínku stojí zejména systém CTS, Cruising & Traffic Support, který má zvládnout zcela samočinně popojíždět v dopravních zácpách – s automatickou převodovkou, pochopitelně.
Vzhledově evoluční
Vnější schránku nové trojky asi nemá smysl příliš komentovat, nejlépe ji ukážou obrázky. Všimněte si ale mohutného C-sloupku u hatchbacku, kde se designéři velkou masu plechu ani nesnažili skrýt, na rozdíl od dosavadní generace. Sedan tak působí elegantněji.
Uvnitř byl opticky upozaděn centrální displej infotainmentu; ovládání systému zůstává na otočném ovladači s pár tlačítky za řadicí pákou, ovšem bylo lehce přepracováno. Nový by měl být také infotainment, můžeme-li soudit z jedné fotky, na níž je displej zapnutý.
Nová trojka má vstoupit do prodeje zkraje roku 2019 nejprve ve Spojených státech; tam by měla pod kapotou mít zmíněný benzinový dvouapůllitr. Později se dostane na další trhy včetně Evropy, kde v nabídce očekáváme benzinovou patnáctistovku a dvoulitr a také dieselovou jedna-osmu. Ceník zatím není znám stejně jako datum, kdy do nabídky vstoupí revoluční motor SkyActiv-X.