Článek
Třebaže to v současnosti vypadá, že jediným pohonem pro auta do budoucna má být elektřina uložená v bateriích, vývoj bateriových elektromobilů není to jediné, o co se firmy v automobilovém světě snaží. Porsche a jeho vývoj syntetických paliv je už známá věc, ovšem tato značka není sama.
Porsche věří syntetickému benzínu, investuje další miliardy
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gX_T/GnXDIg.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Kanadská firma Carbon Engineering vyrábí metanol ze „zeleného“ vodíku (tj. vyrobeného za použití energie z obnovitelných zdrojů) a CO2 zachycovaného ze vzduchu. Na svém procesu, kterému říká Direct Air Capture (DAC, česky řekněme „Přímé zachycování ze vzduchu“) pracuje už od roku 2015 a aktuálně staví továrny, které mají během roku z atmosféry posbírat milion tun CO2 ročně.
Nevypadá to jako mnoho ve srovnání s tím, že např. za rok 2020 bylo dle webu Our World In Data celkově emitováno 38 miliard tun CO2, ale je to lepší než nic, a pokud to budeme považovat za začátek, vypadá to celkem slibně.
Není navíc jediná. Univerzita v anglickém Surrey dostala grant ve výši čtvrt milionu liber (7,36 milionu korun) na projekt, který je zaměřený na výrobu uhlíkově negativního metanolu - tedy takového, během jehož životního cyklu se množství CO2 v atmosféře snižuje - stejnou metodou přímého zachycování ze vzduchu.
Použití metanolu jako paliva není nový nápad. Uvažovalo se o jeho použití jako paliva pro palivové články, které dnes spotřebovávají vodík. Koncem 90. let vyvíjeli inženýři koncernu DaimlerChrysler takový prototyp, který z metanolu získával vodík. Ten pak v palivových článcích reagoval se vzdušným kyslíkem na vodu za vzniku elektřiny, která poháněla vozidlo.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QI_r/vhCGOL.jpeg?fl=cro,0,28,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Lotus Exige 270E Tri-Fuel
Kromě toho se metanol dá samozřejmě přímo spalovat, přičemž vzniká voda a CO2. Takovou možností se v roce 2008 zabýval inženýr James Turner, tehdejší šéf pokročilých pohonných ústrojí u Lotusu. Vyvinul prototyp Exige 270E Tri-Fuel, schopný spalovat benzín, etanol i metanol.
Metanol má sice menší energetickou hustotu než benzín, ale také má chladicí efekt na nasávaný vzduch a má vyšší oktanové číslo, takže motor může běžet s vyšším kompresním poměrem. Ve výsledku tedy výkon totožného motoru narostl z 243 na 274 koní.
Můžeme očekávat, že se během pár let začne na pumpách běžně prodávat ekologicky vyrobený metanol nebo třeba nějaká směs takového metanolu s klasickým ropným benzínem?
Pravděpodobně nikoliv, přinejmenším v krátkém časovém horizontu, ale už fakt, že se na něčem takovém pracuje, vlévá trochu naděje do žil těm, kteří se nechtějí vzdát spalovacích motorů.