Hlavní obsah

Lhůta vypršela, 680 tisíc aut v polopřevodu nesmí na silnice

Právo, Jiří Novotný

Motorová vozidla v tzv. polopřevodu ode dneška nesmějí na silnice, protože automaticky ztratila technickou způsobilost. Podle statistiky ministerstva dopravy (MD) bylo přitom k úterku v Česku těchto vozidel s nejasnými vlastníky ještě 688 000.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Poslední šanci požádat o dokončení převodu měli lidé včera a registrační pracoviště v celé republice praskala ve švech. Například v Brně se od časného rána tvořila před magistrátem nekonečná fronta, obslouženo ovšem mohlo být jen 200 lidí.

Že auta bez řádné registrace ztratí 1. července navždy technickou způsobilost, stanovila novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Na dotaz, jestli termín nelze prodloužit, odpověděl už dříve ministr dopravy Dan Ťok (za ANO): „Termín určil zákon a my s tím pohnout nemůžeme. Je mi to líto, protože na nutnost polopřevody dokončit jsme upozorňovali již od února.“

V posledních dvou týdnech si převod svého vozidla dokončilo 40 tisíc lidí.
Tomáš Neřold, mluvčí MD

Apely MD, aby si motoristé dali tuto věc do pořádku, nenacházely dlouho odezvu. „Radikálně se to ale změnilo v posledních dvou týdnech, kdy převod svého vozidla dokončilo 40 tisíc lidí a včera přibyli další. Přitom za celé předchozí čtyři měsíce to bylo 55 tisíc osob,“ řekl včera Právu mluvčí MD Tomáš Neřold.

Vozidel těch motoristů, kteří do včerejšího večera stihli alespoň podat žádost o dokončení převodu, se automatická ztráta technické způsobilosti netýká, i když se doregistrace může táhnout celé měsíce.

Vlastníci ostatních vozidel v polopřevodu mají ovšem smůlu. Nesmějí je už na veřejných komunikacích provozovat. Jestliže tedy řidič v autě bez řádné registrace vjede na silnici a zastaví ho policejní hlídka, dostane blokovou pokutu 5000 korun a ve správním řízení ho čeká postih až 50 tisíc Kč.

Povinné ručení i za nezlikvidované vozy

Navíc pokud tato vozidla nenechají jejich nynější majitelé na šrotovišti zlikvidovat, budou za ně muset dál platit povinné ručení. Zároveň s tím však budou pojišťovny účastníkům dopravních nehod z povinného ručení nadále vyplácet škody, které mohou vzniknout provozem vozidel v polopřevodu.

Jde o dohodu všech členů České kanceláře pojistitelů. Je totiž ve veřejném zájmu, aby lidé poškození provozem vozidel, která teď administrativně zaniknou, nebyli v horším postavení než ostatní poškození,“ sdělilo ČTK ministerstvo financí.

Výběr článků

Načítám