Článek
„Je to takový můj koníček, šílená věc. Hledám v autech lepší spojení s řidičem, dokonce i v elektromobilu. Není to jen o efektivitě. Miluji auta a chci něco jiného,” řekl Sato s tím, že Lexus experimentuje s jakousi simulací manuální převodovky, kterou provádí software.
Děje se tak podle informací Top Gearu v rámci vývoje sériové verze elektrického supersportu, která vyjde z konceptu zvaného Electrified Sports. Duchovní nástupce modelu LFA se má v produkční verzi představit do roku 2030.
Lexus ukázal elektrický supersport, dorazí v roce 2030
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QL_l/IIRC2f.jpeg?fl=cro,0,23,900,506%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Pokud skutečně dostane zmíněnou virtuální manuální převodovku, mělo by se jednat o klasickou páku, možná i se spojkovým pedálem. Tyto prvky by však neměly mít fyzické spojení s čímkoli mechanickým, vše by řídil software, který by podle virtuálních otáček omezoval či odblokoval výkon a točivý moment elektromotoru.
Současné elektromobily mají v drtivé většině jeden převod, který elektromotorům s maximem točivého momentu v podstatě z nulových otáček stačí. Například Porsche Taycan má pro vyšší rychlosti k dispozici dvoustupňový převod na jednom z elektromotorů.
Jak se řídí elektrický pravěk, Škoda Favorit Eltra
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/2huBWpB.jpeg?fl=cro,61,153,1174,660%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Elektromotor lze samozřejmě spárovat i s klasickou mechanickou manuální převodovkou, jak nám předvedl například starý prototyp Škody Favorit Eltra nebo koncept Fordu Mustang Lithiuk EV z roku 2019, ovšem vzhledem ke specifickému podání výkonu elektromotorů takové řešení postrádá smysl.