Článek
Po dlouhých 14 letech, kdy automobilka Lexus v USA nabízela třetí generaci modelu LX, je tu konečně nástupce. De facto, luxusní verze Toyoty Land Cruiser 300 je stále obřím SUV s rámovou konstrukcí. Pohon všech kol je samozřejmostí a zůstala také redukční převodovka, ovšem 5,7l osmiválec se poroučel a jeho místo zaujal 3,5l přeplňovaný šestiválec.
Lexus uvádí, že s výkonem 415 koní a točivým momentem 650 Nm je silnější než v minulosti, a skutečně je tu navíc asi 25 koní a 100 newtonmetrů. Jak se změnila spotřeba benzínu, zatím není známo, ale pravděpodobně bude aspoň na papíře lepší než 16,8 l/100 km osmiválce. K mání bude také 3,3l vznětový šestiválec, který nabídne 299 koní a 700 Nm.
Design exteriéru není ani zdaleka tak odvážný jako u některých jiných lexusů, přesto na přídi jasně vidíme vřetenovitou masku chladiče. Silueta je velmi podobná zmíněnému land cruiseru, ovšem jak příď, tak tvar C-sloupku a zadní světla jsou odlišné. Vzadu samozřejmě zejména svítící linkou přes celé páté dveře.
V interiéru je změn mnohem více, jak oproti odcházející generaci, tak i oproti novému land cruiseru. Předně, automobilka zde poprvé používá dva dotykové displeje na středové konzoli.
Horní displej je primárně určen pro navigaci, zrcadlení telefonu a rádio a také systém Multi-Terrain Monitor pro usnadnění jízdy v terénu. Dolní, menší displej ovládá klimatizaci, ovšem když je potřeba, funguje jako doplňkový displej pro Multi-Terrain Monitor na horním displeji. Systém zobrazuje okolí vozu pomocí čtyř kamer a ze zaznamenaného obrazu vypočítává i prostor pod vozidlem.
Uspořádání interiéru stojí za zmínku ve verzi nazvané Ultra Luxury, která místo třímístné zadní lavice nabídne dvě kapitánská křesla s masivní středovou konzolí uprostřed, podobně jako to nabízí např. BMW řady 7 nebo Mercedes-Benz třídy S.
Čtyřzónová klimatizace je samozřejmostí, stejně jako vyhřívání a ventilace sedaček, a vzadu je k dispozici i masáž nebo funkce odsunutí pravé přední sedačky dopředu tak, aby si mohl cestující vpravo vzadu natáhnout nohy.
Také tu jsou kromě ovládacího dotykového displeje na středové konzoli dvě „televize” na opěradlech předních sedadel. Standardem tu jsou i záclonky na oknech, výdechy ventilace navíc ve stropě nebo zásuvky se střídavým proudem, např. pro nabíjení notebooku. Tisková zpráva zmiňuje také čtečku otisku prstu ve startovacím tlačítku, která má snížit riziko krádeže.
Po stránce techniky stojí kromě nového motoru a dvousetkilového odlehčení za zmínku také nová platforma GA-F, která vpředu využívá lichoběžníkové zavěšení kol a vzadu čtyřprvkovou nápravu. Odpružení má větší zdvih pro lepší komfort i schopnosti v terénu, má proměnlivou charakteristiku tlumení v závislosti na jízdní situaci.
Převodovka je desetistupňová automatická s hydrodynamickým měničem točivého momentu a s již nakousnutou přídavnou převodovkou s redukčním převodem. A tohle celé je zespoda kryto, aby nemohlo dojít k poškození v terénu.
Pro jízdu v terénu má vůz šest různých režimů, které řidič zvolí podle toho, po čem zrovna jede. Režimy ovládají odpružení, řízení, brzdy i motor. Nově jsou tyto režimy dostupné i při jízdě na vysoký převod, ne jen na redukci jako v minulé generaci. Zůstává také Crawl Control, něco jako offroadový tempomat, který vede auto rychlostí v jednotkách km/h.
Samozřejmostí je vzduchový podvozek, který umožňuje manuální změnu světlé výšky ovladačem v interiéru, ale reaguje i na zvolený jízdní režim na asfaltu i v terénu. Když auto zastaví, podvozek klesne na nejnižší úroveň, aby se snáze nastupovalo či vystupovalo. Rozvor náprav 2850 mm, nájezdové úhly, schopnost bočního náklonu 44°, stoupání 45° a brodivost 700 mm se oproti minulé generaci nezměnily.
Chcete-li kromě elektronického řízení pohonu všech kol mít trochu víc mechaniky, varianta F Sport nabízí mechanický samosvorný diferenciál typu torsen na zadní nápravu. Také má jinak naladěné odpružení a elektronické jízdní systémy.
V Japonsku bude k mání i verze Offroad, která má kromě drobných designových odlišností také menší kola s pneumatikami s vyšší bočnicí. Hlavně ale všechny tři diferenciály dostanou klasickou pevnou uzávěrku.
Po stránce bezpečnosti je na palubě všechno, co dnes člověk od luxusního auta očekává – systém pro předcházení kolizím včetně autonomního nouzového brzdění detekuje nepozorné chodce i nevychované cyklisty, adaptivní tempomat funguje až do zastavení a umí vůz rozjet, je tu i aktivní vedení v jízdním pruhu, automatická dálková světla pro americký trh a funkce LED Matrix pomocí rotujících zrcadel, které Lexus označuje BladeScan, nebo rozpoznávání dopravních značek.
Špatná zpráva nakonec – Lexus LX se nebude prodávat v Evropě, je to model určený pro severoamerický trh, Rusko apod. V USA se začne nabízet na jaře příštího roku.