Článek
S nedostatkem polovodičů se aktuálně potýkají automobilky na celém světě a každá ho řeší trochu jinak. Renault do modelu Arkana montuje menší displeje jako přístrojové štíty, Škoda odstavuje nedokončená auta na královéhradeckém letišti – a americký koncern General Motors do svých pick-upů a velkých SUV přestal dávat start-stop.
Tento systém zajišťuje zhasnutí motoru při zastavení, např. na křižovatce, a jeho následné rozběhnutí, když řidič pouští brzdový pedál nebo sešlapuje spojku, aby se rozjel. V městském provozu to znamená pár ušetřených mililitrů paliva, a tedy i vypuštěných gramů CO2.
Nejprodávanějším autem v USA je už 39 let stejný model

U General Motors je spotřeba čipů očividně menší, když vůz nebude mít tento systém ve výbavě. Seznam dotčených vozidel je roven seznamu pick-upů a SUV s rámovou konstrukcí, což zahrnuje Cadillac Escalade, Chevrolety Silverado, Tahoe a Suburban a GMC Yukon a Sierra, mimo jiných. Týká se to kusů vyrobených od 7. června letošního roku a vybavených 5,3l nebo 6,2l osmiválcem a desetistupňovou automatickou převodovkou.

Cadillac Escalade
Systém start-stop je v autech běžný už řadu let, přesto ho spousta řidičů nemá v oblibě a po každém startování ho vypíná či ho nechává v servisu vypnout trvale. Důvodem je, že právě při startování a v prvních několika otáčkách po něm, než olejové čerpadlo stihne zásobit celý motor olejem, je opotřebení motoru největší. Navíc funkce svými vibracemi nepůsobí komfortně.
Pokud patříte k takovým řidičům, vězte, že tato změna je u GM doprovázena snížením doporučené maloobchodní ceny aut o 50 dolarů, tedy asi 1050 korun. Ovšem, ne že by taková sleva například u SUV Chevrolet Tahoe, který začíná na 49 600 dolarech (1,04 milionu korun), znamenala velkou změnu.