Článek
Po dlouhé době se opět otevírají veřejnosti muzea. Mezi nimi je také Národní technické muzeum, kde je nyní v Dopravní hale ke zhlédnutí legendární Tatra T815 4x4, přezdívaná „Puma“. Čtyřikrát reprezentovala Česko na závodu Paříž Dakar, který třikrát vyhrála a jednou byla druhá. Pro muzeum ho zapůjčil majitel a závodník Karel Loprais.
Poslední osobní Tatra se představila před 25 lety. Byl to propadák, dnes je ceněná
Legendární vůz je unikátní i svou velikostí a výbavou. „Auto má uvnitř ochranný rám, protože sice z venku to vypadá jako polepený náklaďák, ale je to skutečně závodní speciál, který je speciálně konstruovaný a ve své době to byl opravdu nejúspěšnější závodní automobil na Paříž Dakar. Jeho kariéru neukončilo to, že by na to nestačil, ale pořadatelé změnili pravidla, aby ta tatrovka asi zas tak moc nevyhrávala,“ popisuje auto Arnošt Nezmeškal, ředitel odboru muzea dopravy NTM.
Automobilka Tatra se do závodů Rallye Dakar zapsala velmi silně. Karel Loprais s tímto vozem vyhrál závody v letech 1998, 1999 a 2001. V roce 2000 byl druhý. Po roce 2001 pak tento vůz ukončil kariéru, kvůli změně pravidel.
Do budoucího muzea Tatry zamířila první auta
Tato Tatra 815 má vidlicový osmiválcový motor s rozvodem OHV, umístěný veprostřed podélně. Vůz má pohon na všechna čtyři kola, zdvihový objem 15 874 ccm, výkon 440 kW (600 k) a může dosáhnout rychlosti až 160 km/h.
Muzeum je veřejnosti k dispozici od 5. května vždy od 9 do 18 hodin. Vstupenky lze pořídit na místě, ale i on-line z pohodlí domova.
Jeho fotky hltají největší hvězdy slavného závodu. Český fotograf už je v poušti jako doma
„My máme hroznou radost, že jsme mohli znova otevřít. Máme otevřeno standardně, to znamená od 9 do 18 hodin, kromě pondělí. Je otevřené celé muzeum, kromě expozice rudný a uhelný důl, kterou jsme bohužel otevřít nemohli, jinak je k dispozici všechno. Vstupenky si můžete koupit i on-line dopředu, ale zatím není se vstupem problém. Lze je tak koupit i běžně na pokladně,“ informuje Arnošt Nezmeškal.