Článek
„Černé auto” – francouzsky „La Voiture Noire” – se odhalilo před více než dvěma lety na ženevském autosalonu. Tehdy bylo nejdražším novým autem světa – až na to, že to byl jen showcar. Nyní máme před sebou jeho produkční podobu a nejdražší už sice kvůli Rolls-Royce Boat Tail není, ale to neznamená, že by bylo o něco méně dechberoucí.
Pravda, označovat vůz na fotkách za „produkční” je trochu odvážné – existuje jen tenhle jeden kousek, nebude vyroben žádný jiný. Je totiž moderní interpretací ztraceného kusu Type 57 SC Atlantic, který patřil Jeanu Bugattimu.
Vývoj z konceptu do podoby, v níž bude La Voiture Noire jezdit po silnicích – tedy, doufejme, že ho nový majitel nezavře do sbírky, ale někdy s ním i vyjede – zabral víc než dva roky. A to i přes fakt, že vzhled je velmi blízko autu, které se ukázalo v Ženevě.
Tohle auto odkážu svému synovi, říká majitel unikátního Bugatti Chiron
Zůstal rozvor náprav prodloužený o 250 mm oproti chironu, na jehož základě La Voiture Noire stojí, a také kompletně přepracovaná karoserie, vyrobená z čeho jiného než z karbonových vláken. Navzdory jménu není lakovaná černou barvou, nýbrž speciálním bezbarvým lakem, který podle Bugatti „nevytváří téměř žádné odlesky, ale spoustu tenze a dramatu”.
Za zmínku stojí také světlomety, které mají každý několik desítek jednotlivě vyfrézovaných dílů. A zadní světlo, ten dlouhý červený pásek na zádi, je jeden kus, není spojovaný z více dílů.
V kokpitu zlínské Bugatti letím Zbraslaví
O kus níž si všimněte šesti masivních koncovek výfuku. Třebaže jich není víc než u chironu – ten má dvě skryté, vidět jsou čtyři – a jsou černé jako zbytek auta, přesto se jim daří zádi vizuálně dominovat.
Na druhém konci výfukového systému pracuje známý motor W16 o výkonu 1500 koní a točivém momentu 1600 Nm. Změnil se ale systém chlazení a jak vidno, nová jsou také kola. Charakter vozu má být o něco blíž grand toureru ve srovnání s chironem.
Zákazník podle Bugatti za vůz zaplatil 11 milionů eur bez daní, tedy 280 milionů korun. Kdo jím je, není známo; před dvěma lety při odhalení konceptu se spekulovalo o Ferdinandu Piëchovi, dlouholetém šéfovi koncernu Volkswagen, ale ten v srpnu 2019 zemřel.