Článek
Přicházím k ostře modrému focusu RS s dunícími koncovkami výfuku a ještě než se vsoukám do sedačky, vychutnávám si naživo jeho linie. Popravdě, neudělá na vás takový dojem jako focusy RS první a druhé generace, které měly rozšířenou karoserii a pouhý jeden pár dveří. Ani jedno z toho „trojka” nemá, obří zadní křídlo, devatenáctipalcová kola s brzdami Brembo sice naznačují, že tenhle focus bude divoký, dřívější verze vám ale dovedly více rozbušit srdce.
Interiér je vcelku přehledný, dobře smontovaný, ale tak dobrý, jako má třeba Audi RS3 opravdu není. Ergonomie odvozená z běžného focusu není úplně přehledná. Už základní recara výborně obejmou tělo a dají se - jak jsme si ověřili - bez nechtěných pohybů těla do strany využít i při ostré jízdě na uzavřené trati.
Komu by to i tak bylo málo, může si připlatit za skořepinové sedačky (37 000 korun, nemají výškové nastavení). Ani v jednom provedení sedadel se nesedí kdovíjak nízko, ale to je bohužel obecná konstrukční vada jakéhokoliv, i běžného focusu.
Stejně jako ve Focusu ST, který nemá tak tuhou karoserii a tlumiče jako RS, i zde najdete klasické analogové „budíky” s ukazatelem tlaku turba a s teploměrem a tlakoměrem oleje. V době neustále se zvyšujícího množství digitálních displejů (které mnohdy vyjdou levněji) jde o příjemné osvěžení. Rychloměr je podobně jako v golfu R ocejchovaný do 300 km/h, což je trochu na efekt, maximální rychlost končí dle továrních údajů při 266 km/h.
350 koní, dvoukomorové turbo, dočasně až 470 Nm
Přepínám do režimu Sport a vyjíždím na okresky v okolí Příbrami. Motor, nyní již čtyřválcový (u druhé generace pětiválec) má příjemně řízný zvuk, po prudším ubrání plynu si závoďácky odfrkne a ne nikoliv náhodou zní jako plochý motor. O pohon focusu RS se stará celohliníkový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,3 litru, který znáte třeba z nového mustangu.
V RS byl přepracován – dvoukomorové (twin-scroll) turbodmychadlo je větší, stejně jako mezichladič. Motor má 350 koní (257 kW) a nechá se vytočit až k hranici 6800 otáček. Točivý moment vrcholí hodnotou 440 Nm během 2000 až 4500 otáček, po dobu 15 sekund lze díky overboostu z motoru dostat ještě o 30 Nm více.
Čtyřválec se v nízkých otáčkách příjemně sbírá, to nejlepší ale předvádí ve středních otáčkách, kdy je zátah skutečně brutální. Vyplatí se řadit o trochu dříve, protože „nahoře“ se už nic neděje a výkonové špičky se jednoduše nedočkáte.
Řazení šestistupňového manuálu, jediné možné převodovky, je povedené: krátké dráhy, jednotlivé „kvalty” tam padají poslepu sami. Brzdy (s chlazenými kotouči o průměru 350 mm a odlehčenými čtyřpístkovými třmeny Brembo) jsou citlivé a vhodně dimenzované, spojka nezáludná. Mimochodem: nové brzdy jsou na každém kole o nikoliv nepodstatné 4,3 kg lehčí než u předchozího focusu RS, který měl navíc menší (336 mm) kotouče.
Nějaká kritika? Snad jen elektromechanicky posilované řízení by mohlo přinášet více informací o tom, co se děje pod předními koly. Ve „sportovním” či „okruhovém” režimu je sice tužší, o zbývající trakci předních kol se ale musíte dozvídat z jiných částí těla než z vašich prstů. Zajímavostí jsou pouhé dvě otáčky mezi rejdy, takovéto nastavení v dnešní době jen tak neuvidíte.
Skoro jako zadokolka, zábavnost tady nechybí
V zatáčkách je samozřejmě cítit jak hmotnost, tak její ne zcela ideální rozložení (vepředu je motor i převodovka). Ale focus RS to maskuje, jak jen to jde. Při normální jízdě si budete lebedit, jak moc je tenhle focus neutrální. Pak trochu přidáte a zjistíte, že kola stále krásně drží stopu, aniž by auto mělo tendence vycestovat po tečně ven.
Ostřejší tempo vám pak dá pocítit, jak rychlý a jak efektivní je systém pohonu všech kol - záď má tendenci k menšímu odsazení a vy najednou máte pocit, jako byste řídili zadokolku. Větší vybočení ale vyvolat nelze a pohon zadních kol s dobrým rozložením hmotnosti je pro okruhově pojatou jízdu nepřekonatelný, na druhou stranu proti třeba haldexové octavii RS je u ostrého focusu ve sportovním režimu cítit agresivnější naladění a tendence k přetáčivému smyku.
Podvozek není přehnaně tvrdý, navíc lze páčkou podivně umístěnou na páčce blinkrů přepínat charakteristiku - rozdíl v tuhosti tlumičů je značný, automobilka uvádí, že 40procentní. V měkčím nastavení jde o auto s malým přimhouřením očí použitelné každý den, navzdory nemalým 19palcovým hliníkovým kolům (za 25 tisíc korun kovaným).
Vracím se zpátky na místo české novinářské prezentace. Odmítám hoblovat pneumatiky na zdejším tvrdém betonu (ale jak to vypadá, se můžete podívat na videu) a zkouším dvě rychlá kola na zdejším okruhu v Dlouhé Lhotě u Příbrami.
Král hot-hatchů? Dost možná...
Ano, focus RS i ve třetí generaci funguje znamenitě, jakkoliv nedovede zamaskovat trochu těžší předek a absenci pohonu zadních kol. Ještě krátký pohled na palubní počítač, který mou spotřebu za poslední půlhodinu vyčíslil hodnotu 25,6 litru. A to je zkrátka hrozně moc, i na tak mimořádný hot-hatch, jakým Focus RS opět, i ve své třetí evoluci bezpochyby je.
A není vůbec drahý, za 945 900 korun máte v základu všechno, připlácet si budete maximálně za skořepinové sedačky nebo barvu karoserie (6 - 36 tisíc korun, nejdražší je krásná modrá barva Nitrous). Modře lakované třmeny brzd Brembo jsou hezké, za 10 tisíc korun se zdají zbytečně drahé.
Pohon všech čtyř kol u Fordu Focus RS
Poprvé je focus RS čtyřkolka. Ford tento systém dodávaný firmou GKN se dvěma elektronicky řízenými lamelovými spojkami Ford nazývá Twinster. Nejde o běžný pohon všech kol, jaký mají ostatní fordy. Vzdáleně podobný je tento systém jako u hydro-mechanické spojky (ovšem bez elektroniky), kterou měly starší dodávky - transity.
Pohon na všechna čtyři kola nabídne dynamické vektorování točivého momentu. Hnací moment lze přenést nejen v podélném, ale i v příčném směru – mezi levým a pravým zadním kolem. Z tohoto důvodu focus RS nepotřebuje samosvorný diferenciál.
Na zadní nápravu lze podle Fordu nasměrovat až 70 procent točivého momentu, přičemž až 100 procent točivého momentu aktuálně dostupného na zadní nápravě lze poslat na jedno kolo. Systém dokáže přesměrovat hnací sílu z jedné strany na druhou za pouhých 0,06 s.
Při běžné jízdě má focus RS poháněná pouze přední kola. Při jízdě na závodním okruhu je nutné vyměnit olej spojek po pouhých 800 kilometrech, náplň je ale jinak celoživotní. To znamená, že pokud nebudete jezdit „pilu” na závodní dráze, vydrží vám olej stovky tisíc kilometrů. Zajímavostí je, že spojky se neničí při režimu Drift, tam trpí pouze pneumatiky.