Hlavní obsah

Konečně levný elektromobil? Dacia odhalila model Spring

Novinky, Marek Bednář

Elektrická Dacia Spring slibuje nepřekonatelně nízkou cenu, ovšem auto je jí adekvátní – motor je slabý, baterie malá a i klimatizace je za příplatek. Ostatní parametry však slibují perfektní autíčko do města.

Dacia SpringVideo: Dacia

Článek

Jmenuje se Jaro a pro značku Dacia je začátkem nové éry – je to její první elektrické auto. A Denis Le Vot z automobilky Renault, mateřské firmy rumunské Dacie, ho představil jako nejdostupnější elektrický vůz Evropy. Cenu nesdělil, ale prý má být „nepřekonatelná”.

Za tuto „nepřekonatelnou” cenu dostanete nikoli zcela nový vůz, nýbrž přepracovaný Renault City K-ZE, který se dosud prodává v Číně. To znamená opravdu mrňavý vůz – délka 3734 mm, šířka 1770 mm včetně zrcátek a výška 1516 mm ho staví blíž Renaultu Twingo než Dacii Sandero.

Foto: Dacia

Dacia Spring

Zcela v duchu značky Dacia však na fotografiích vidíme velkou světlou výšku, díky čemuž si Spring mnohem lépe poradí s rozbitými a polními cestami. Pohon všech kol v nabídce se však nedá očekávat.

Nízká cena znamená v případě elektromobilu také nízký výkon – 45 koní a 125 N.m, což má stačit na maximálku 125 km/h – a malou baterii. Spring nabídne 26,8 kWh, zhruba polovinu např. oproti Renaultu Zoe. Dojezd na jedno nabití má být v kombinovaném cyklu až 225 km dle normy WLTP.

Foto: Dacia

Možnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem je za příplatek.

Dacii Spring bude možno nabíjet rychlonabíječkou se stejnosměrným proudem, byť za příplatek. Tisková zpráva zmiňuje nejvyšší nabíjecí výkon 30 kW, s nímž to má z nuly na 80 % trvat méně než hodinu. Standardem mezi elektromobily je podpora nejméně 50kW rychlonabíjení.

Na druhém konci spektra je kabel do obyčejné 230V 10A zásuvky, s nímž má nabití z nuly na 100 % trvat méně než 14 hodin.

Foto: Dacia

Dotykový displej ani klimatizace nejsou ve standardu. Všimněte si také klasické páky ruční brzdy.

Interiér je pouze čtyřmístný, ovšem Dacia slibuje na zadních sedadlech dostatek prostoru pro kolena a hlavu i dospělým cestujícím. Za zadními sedačkami je 300 litrů pro zavazadla, příp. 280, pokud se rozhodnete připlatit za rezervní kolo.

Na seznamu příplatků najdeme také elektrická zrcátka, klimatizaci a multimediální systém s dotykovou obrazovkou, který podporuje systémy Apple CarPlay a Android Auto. Přístrojový štít s displejem uprostřed je však ve standardu.

Foto: Dacia

Rozsvěcení světlometů – soudě dle této fotografie halogenových – je samočinné.

Stejně tak je součástí standardní výbavy automatické rozsvěcování světel a automatické nouzové brzdění, kromě povinných věcí jako ESP, nouzový systém E-Call nebo airbagů.

Zajímavostí je také poloměr otáčení pouhých 4,8 metru, což naznačuje úžasnou obratnost vozu. A také existence užitkové verze Cargo, která má ložnou plochu dlouhou 1033 mm a pojme až 800 litrů nákladu.

Foto: Dacia

Zavazadelník může obsahovat i rezervní kolo.

Cena zatím nebyla oznámena, ale víme, že Spring půjde objednat na jaře roku 2021. Zákazníci dostanou záruku na vůz na tři roky nebo 100 tisíc km; na baterii je záruka 8 let nebo 120 tisíc km.

Výběr článků

Načítám