Článek
V minulých měsících se hovořilo o tom, jestli emisní norma Euro 7, která má vstoupit v platnost v roce 2025, bude znamenat konec nových aut bez hybridního ústrojí na evropském trhu, anebo jestli norma vytlačí všechny spalovací motory kompletně. Web Politico nyní píše, že ono osudné datum bude v roce 2035 a že tehdy na trhu nových aut skončí cokoliv, co má spalovací motor. Tedy včetně plug-in hybridů.
Odvolává se na tři nejmenované úředníky Unie, podle nichž se hovoří o cíli nařídit nulové lokální emise nových automobilů právě v tom roce. Tyto detaily už nyní podněcují kritiku.
„Pokud v roce 2036 budete potřebovat nové auto, nebudete mít na výběr. Bude mít elektrický motor, ať to bude plnit vaše potřeby, ať si ho budete moci dovolit, ať bude dostatek 'zelené' energie a nabíjecích míst, či nikoliv,” cituje web Sigrid de Vriesovou, šéfku asociace CLEPA, dle vlastního webu zastupující 3000 subdodavatelských firem v automobilovém průmyslu s 5 miliony zaměstnanců.
Norma Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů už za čtyři roky, tvrdí automobilky
Konec spalovacích motorů nicméně nemá přijít jako nová emisní norma Euro, tedy pomocí nesplnitelných emisních limitů na škodliviny, nýbrž jako přitvrzení cíle poklesu emisí CO2. Ten je aktuálně stanoven na 37,5% pokles do roku 2030 oproti letošním hodnotám pro osobní auta a 31% pokles pro dodávky.
Návrh uvažuje se zpřísněním tohoto cíle na 60 % pro osobní auta s tím, že by přidal pokles o 100 % do roku 2035. To by znamenalo, že všechna nová auta prodávaná od toho roku by musela mít emise CO2 0 g/km, tedy že by nesměla mít žádný spalovací motor.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
Podle webu mají auta v průměru patnáctiletý životní cyklus, což znamená, že mají-li podle tzv. Green Dealu klesnout emise CO2 z dopravy o 90 % do roku 2050, rok 2035 na konec prodejů nových aut na jiný než elektrický pohon je nejzazší termín. Nutno podotknout, že v ČR je průměrné stáří aut vyšší než 15 let.
Plamenná slova Sigrid de Vriesové nejsou bez váhy, nicméně je nutné podotknout, že nabíjecí infrastruktura se rozšiřuje a zahušťuje i v Česku, kde na elektrická auta nejsou žádné vládní dotace vyjma drobných úlev spojených s „elektromobilní” registrační značkou.
Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta
Je také pravděpodobné, že během následujících patnácti let se elektrická auta zlepší natolik, že téměř nikdo nebude chtít auto se spalovacím motorem. Že podobně jako svět ve 20. století přešel z koní a páry na spalovací motor, přejde v první polovině 21. století na elektrický pohon.
Proti takovému přirozenému vývoji není co namítat, stejně jako proti rozhodnutí některých automobilek přejít na výhradně elektrický pohon. Zásadní rozdíl je nicméně v tom, že koně ani páru nikdo nezakázal.
Návrh nových limitů, nikoliv pevné nařízení, má být publikován v červenci letošního roku. V komuniké nedávného summitu G7 stojí závazek „zrychlit opuštění prodejů nových aut se spalovacími motory”.
Vypadá to, že G7 ani EU neberou v potaz slibný vývoj syntetických paliv, která budou i přes spalování v motorech klimaticky neutrální. Jak v minulosti poznamenala Hildegarda Müllerová, předsedkyně německé VDA (Verband der Automobilindustrie, Asociace automobilového průmyslu), „pro klima není problém motor, nýbrž jeho palivo”.