Hlavní obsah

Jeepy Wagoneer a Grand Wagoneer odhaleny, míří do nejvyšších pater

Automobilka Jeep se pouští do segmentu nejluxusnějších a taky největších SUV dvěma novými modely Wagoneer a Grand Wagoneer. I přes rozdílná jména jsou oba stejně velké, ale „grand” stojí víc a taky toho víc nabídne po stránce výkonu i komfortu posádky.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

Článek

Na první pohled jsou v podstatě stejné, a i když na ně vezmete metr, neodhalíte rozdíl. Dva nové jeepy Wagoneer a Grand Wagoneer jsou si totiž po technické stránce podobné jako vejce vejci. Přesto automobilce stálo za to uvést je jako dva modely – rozdíl je v ceně a míře luxusu na palubě.

Začněme tím, co je stejné. Jsou to tři řady sedadel, rozměry – 5436 mm délky, 2123 mm šířky, 1920 mm výšky a 3124 mm rozvoru – a konstrukce na podvozkovém rámu. Zde se nabízí srovnání s nedávno představeným Jeepem Grand Cherokee L, který má také tři řady sedadel, ale je o 23 cm kratší a hlavně má samonosnou karoserii.

Foto: Jeep

Jeep Wagoneer

Design obou wagoneerů je téměř totožný s konceptem, který se ukázal v září loňského roku. Samozřejmě, jsou tu jiná světla na obou koncích auta a zadní okno dostalo stěrač, mimo pár dalších drobných rozdílů. Bohužel, takto umístěný stěrač na zadním okně produkčních verzí znamená, že okno nebude stahovací, jak se dříve spekulovalo.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

Rozdíly mezi wagoneery jsou víceméně kosmetické. Oba mají chromovou linku, která vede od jednoho A-sloupku nad okny, obtáčí se kolem zadního konce střechy a nad okny na druhé straně vede zpátky na dolní konec druhého A-sloupku, ale Grand Wagoneer přidává chromové orámování oken. Také je rozdíl v umístění nápisu „Wagoneer” na přídi a v designu obou párů světlometů.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

V interiéru je u obou verzí standardem čalounění kůží Nappa, ale zatímco wagoneer dostane v základu třímístnou lavici do druhé řady, takže bude osmimístný, a kapitánská křesla jsou u něj za příplatek, u grandu budou standardem spolu se dvěma monitory, ukotvenými na předních opěradlech, a pevnou konzolí s displejem mezi sedačkami. A také u něj můžete připlatit za lepší kůži Palermo.

Obě verze mají displej místo přístrojového štítu; ve wagoneeru má úhlopříčku 10,3”, v grandu 12,3”. Druhý displej pod 10,1”, resp. 12” centrální obrazovkou infotainmentu, který slouží k ovládání některých funkcí sedaček a ventilace, je příplatkem u wagoneeru a standardem u grandu.

Ten dostane také čtvrtý displej před spolujezdce, na němž je možno např. ovládat rádio nebo navigaci, aby s tím měl řidič méně práce, anebo třeba hrát hry. Díky filtru tento displej řidič nevidí.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

Nejvyšší verze wagoneeru a všechny verze grand wagoneeru dostanou audiosystém špičkové firmy McIntosh, která se specializuje na domácí systémy a zástavby do aut dělá jen výjimečně. Jeho základní verze má 19 reproduktorů a 950W zesilovač, ta lepší má 23 reproduktorů a 1950W zesilovač.

Co zatím k mání není, ale po jízdní stránce to bude patřit k nejzajímavějším prvkům, je systém Active Driving Assist, který by měl být autonomním řízením 3. úrovně. Kombinuje aktivní vedení ve středu jízdního pruhu s adaptivním tempomatem, hlídačem mrtvých úhlů a varováním před hrozící srážkou, a údajně nemá vyžadovat řidičovy ruce na volantu.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

Rozdíly jsou také v pohonu. Wagoneer vstupuje na trh s 5,7l zážehovým osmiválcem, který je vybavený mild hybridní technologií a nabídne 397 koní a 548 N.m. Základem je pohon zadních kol, ale k mání budou tři systémy pohonu všech kol. Základní Quadra-Trac je prostě stálá čtyřkolka se samosvorným diferenciálem vzadu, Quadra-Trac I k tomu přidává redukční převod a Quadra-Trac II elektronické řízení zadního samosvorného diferenciálu.

Standardem jsou vinuté pružiny na všech kolech, s nimiž má vůz 21 cm světlé výšky. Za příplatek je k mání vzduchové odpružení Quadra-Lift, které zvládne vůz přiblížit k zemi pro nakládání a nastupování, anebo ve vyšších rychlostech ve snaze snížit odpor vzduchu. Také může vůz zvednout až na 256 mm světlé výšky pro jízdu mimo asfalt.

Grand Wagoneer má ve standardní výbavě jak vzduchové odpružení, tak čtyřkolku Quadra-Trac II. Kromě toho je pod jeho kapotou 6,4l osmiválec, který dává 477 koní a 617 N.m. Obě verze utáhnou až 4,5t přívěs a mají osmistupňovou automatickou převodovku.

Foto: Jeep

Jeep Grand Wagoneer

A konečně, ceny. Wagoneer začíná na 57 995 dolarech, tedy 1,27 milionu korun. Grand Wagoneer stojí nejméně 86 995 dolarů, tedy 1,9 milionu korun, a během letošního roku má přibýt ještě luxusnější varianta Obsidian, o níž je však zatím známa jen cena – 98 995 dolarů, tedy 2,17 milionu korun.

Američané si auta už nyní mohou objednávat, ale dostanou je koncem jara. Oficiální dovoz do Evropy si troufneme označit za nepravděpodobný, takže kdyby někdo chtěl jeden kousek dovézt individuálně, musí počítat s dopravou, clem a DPH. To ceny řádně zvedne – na 1,72, resp. 2,57 a 2,92 milionu korun.

Související články

Výběr článků

Načítám