Článek
Sněmovna minulý týden schválila novelu o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné ukládá řidiči povinnost objíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. Po podpisu prezidenta úprava vstoupí v platnost v lednu 2022.
„Zvláště v poslední době v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru stoupají počty cyklistů, vytíženost cyklostezek a spolu s tím bohužel také počet nehod s účastí cyklistů,“ zní ve zprávě k novele.
Cyklopruhy s odlišnými pravidly
Neplatí však, že by řidič musel auto udržovat od cyklisty danou vzdálenost pokaždé. Například v koloně, kdy je cyklista rychlejší, je odstup od obrubníku pro šoféra spíše gentlemanskou záležitostí v místech, kde je to možné, novela mu v tomto případě 1,5metrový odstup nenařizuje, protože se tehdy nejedná o předjíždění cyklisty motorovým vozidlem.
Stejně tak nedochází k úpravě ve vztahu k cyklopruhům. Ty už ze zákona mají základní šířku 1,5 m vedle 2,5metrového přilehlého jízdního pruhu. Naopak stanovuje odstup v oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině, tehdy by ovšem stačila jen metrová vzdálenost.
Jak je to s plnou čárou?
Zejména v provozu mimo města se řidiči obávají, co povinný půldruhý metr provede v dlouhých úsecích s plnou čárou. V současné chvíli platí, že v takovém místě lze cyklistu předjet, pokud jej šofér neomezí a neohrozí a zároveň se vejde do svého pruhu bez přejetí plné čáry.
Metr a půl od cyklisty. Pro řidiče bude platit nové pravidlo od ledna 2022
Když ovšem přidáme povinný rozestup 1,5 metru, jeden pruh velmi často nemůže stačit. Kvůli tomu ministerstvo dopravy připravuje změnu vyhlášky, která přejetí plné čáry pro účely dodržení 1,5metrové vzdálenosti od předjížděného cyklisty v určitých momentech povolí.
Novinkám to sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka s tím, že „řidič tehdy samozřejmě musí dodržet základní podmínky pro předjíždění, jako je dostatečný rozhled a tak podobně“.
„Snažíme se minimalizovat negativní dopady 1,5metrového odstupu, který není z naší dílny,“ vysvětluje Jemelka.
Až 2000 korun, kontrolovatelnost je ale otázkou
Řidič měl za nedodržení vzdálenosti podle prvotní sněmovní verze navržené Petrem Dolínkem (ČSSD) dostat pokutu až 10 000 korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo mu být odebráno sedm bodů.
Senátní návrh ale snížil sankce na pokutu maximálně do 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.
Co způsobí povinný odstup aut od cyklistů? Na ostřikovače ani nemyslete
Otázkou však zůstává, jestli jde přesný odstup ze strany policie měřit a jaká tedy bude realita. „Odpovědnost řidiče za dostatečný boční odstup nikdo nerozporuje,“ říká ředitel policie Jiří Zlý s tím, že záleží na mnoha faktorech včetně typu vozidla, povětrnostních podmínkách, stavu komunikace nebo jejím šířkovém uspořádání.
„Nelze odhadovat, kolik takových manévrů bude zaznamenáno policií, neboť se jedná o okamžik, který je proměnný v místě a čase a trvá velmi krátký čas,“ řekl pro Právo Zlý. Podle něj ani není jasné, jestli by odečítání vzdálenosti mezi vozidlem a cyklistou například z fotografie obstálo jako důkaz u přestupkového řízení.
Dolínek ještě před schválením novely pro Lidovky.cz argumentoval, že věří, že se nebude hrát na centimetry a decimetry, ale že se „budou postihovat pouze jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění“.
Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku.