Článek
Focus RS ve své třetí evoluci má vůbec poprvé pohon všech čtyř kol. Ford tento systém se dvěma elektronicky řízenými lamelovými spojkami nazývá Ford Performance All-Wheel-Drive s vektorováním točivého momentu. To Golf R spoléhá na mezinápravovou spojku Haldex páté generace.
O pohon Focusu RS se stará celohliníkový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,3 litru, který znáte třeba z nového mustangu. Ve Focusu RS byl přepracován - twin-scroll turbodmychadlo je větší, stejně jako mezichladič a celkový výkon činí 257 kW (350 koní). A to už je pořádná dávka.
Golf R útočí s o trochu skromnějším výkonem - 228 kW, nebo-li hezky postaru 310 koní. Převodovka je šestistupňová, přímo řazená. Golf R nastoupil s automatickým DSG.
Ve sprintu vítězí Golf
Jako první disciplínu jsme si zvolili sprint na jeden kilometr. A tady se projevila rychlost reakcí dvouspojkové převodovky. Tam, kde „erko” letělo 245 km/h, jel Focus RS 232 km/h. Není to o mnoho, ale v této disciplíně vyhrál soupeř z Volkswagenu.
Druhou disciplínou byla do značné míry subjektivně hodnocená zábava za volantem, a tady dominoval Ford. Focus RS má jednak přímější řízení, a hlavně je s ním o mnoho větší zábava než s Golfem.
Ten sice i díky své neutralitě dovede v zatáčkách jezdit neuvěřitelně rychle, jeho celkový projev je ale sterilní. To Focus RS dovede do hry zapojit i záď a celkově řidiče více pobaví. Také u něj máte pocit, že si výslednou rychlost musíte více „zasloužit”.
Obě auto jsou si navenek podobná, ale pokud bychom vybírali auto na každodenní ježdění, zvítězil by Golf R. Je tišší, má měkčeji naladěný podvozek, a přitom je to neuvěřitelně rychlé auto s o trochu nižší spotřebou než Focus.
Zájemcům spíše o víkendové ježdění bychom pak doporučili Focus RS, který výtečně vtahuje „do děje”, má zábavný podvozek a výbušný motor. Nelze říct, že jedno auto je lepší než druhé, v tomto případě více než kdy jindy záleží na preferencích.
Volkswagen Golf R a Ford Focus RS | ||
---|---|---|
Motor: | 1984 ccm, zážehový čtyřválec, turbo | 2261 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 228 kW (310 k) při 5500 ot./min | 257 kW (350 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 400 N.m při 2000-5400 | 440 N.m při 2000-4500 |
0–100 km/h: | 4,6 s | 4,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h | 268 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,1 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 505 kg | 1 485 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 | 4x4 |
Převodovka: | DSG | přímo řazená |
Cena s testovanou motorizací: | 999 900 Kč | 967 900 Kč |