Hlavní obsah

James May musel rozebrat svou teslu, protože se vybila baterie

Elektromobil je při dlouhém stání náchylný k vybití baterie stejně jako konvenční auto, zjistil britský moderátor James May. Ovšem, nejedná se o trakční baterii, nýbrž o klasickou 12V autobaterii, která ovládá například zámky. A konkrétně Teslu Model S je třeba docela zásadně rozebrat, abyste se k baterii dostali.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Autobaterie (Ilustrační foto)

Článek

Nabíjení baterií elektrických aut je snadné – prostě otevřete zásuvku, připojíte kabel a je to. Elektromobily ale nemají jen velkou trakční baterii, kterou používají k jízdě, ale taky klasickou 12V autobaterii, stejnou jako všechna konvenční auta.

Energii z ní používají k provozu všemožných řídících jednotek, zámků, světel a všeho podobného, čím jsou vybavena i konvenční auta. V případě Tesly Model S to znamená i vysouvání klik, pomocí nichž se dostanete do auta, anebo dálkové ovládání otvírání předního zavazadelníku.

Jamesi Mayovi se tahle baterie vybila, protože jeho tesla dlouho stála v garáži. Byla sice připojená ke zdroji elektřiny, ale ten nabíjel trakční baterii. Konvertor z ní sice nabíjel i 12V – jenže jen do chvíle, než trakční baterie dosáhla plného nabití. V ten moment se vypnula palubní nabíječka a s ní i nabíječka 12V autobaterie. Řídící jednotky auta a infotainment nicméně nadále běžely a postupně 12V baterii vybily – a James May se nemohl dostat do auta.

U běžného vozu – i elektromobilu – odemknete fyzickým klíčem, normální klikou otevřete dveře a táhlem otevřete kapotu či zavazadelník, kde je k baterii, nebo alespoň k terminálům, snadný přístup. Tesle se ale prostě nevysunou kliky, protože nemají energii, a ze stejného důvodu se neotevře ani kapota.

Za volantem Škody Enyaq iV: Výborný po všech stránkách

Testy

Co je tedy třeba udělat? V podbězích předních kol jsou táhla pro nouzový přístup pod kapotu. Je tedy nutné vypáčit pár plastů, zatáhnout za lanka a poté rozmontovat zakrytování pod kapotou, abyste se k baterii dostali. Pak už k ní můžete připojit standardní nabíječku autobaterií a máte vyhráno.

James May navrhuje, aby Tesla tohle řešila přípojkou pro nabíječku, jak ostatně dělá řada automobilek u aut, u nichž se očekává, že dlouhou dobu nebudou jezdit – týká se to zejména supersportů, které většinou přes zimu stojí v garáži. Ostatně, podle videa si takovou přípojku vyrobí.

Druhou možností by byl elektronický hlídač stavu nabití 12V baterie, který by v případě poklesu pod určitou hodnotu spustil její palubní nabíječku a dobil ji z trakční baterie. Ovšem, automobilka asi nepředpokládá, že její auta budou dlouho nečinná, ale stát se to vždy může a když je k 12V baterii takhle špatný přístup, hlídač by nemusel být od věci.

Související články

Výběr článků

Načítám