Článek
Policie v rámci tendru převezme celkem 70 BMW s radary měřícími rychlost vpředu i vzadu pomocí dvou různých technologií. Auta bez viditelného označení přitom neslouží jako náhrada vozů Škoda Superb, ale jako doplnění stavu policejních „stíhaček”. Na silnicích tak budete i nadále potkávat také neoznačené superby.
Během pátečního předání bylo navíc patrné, jak moc se policie snažila identitu policejních vozů skrýt. A to ještě pečlivěji než právě u dvou generací superbů, se kterými skrytý způsob měření začala.
Policie převzala prvních deset BMW řady 5
Například podle nezvykle vysoké antény jako v případě superbů se již nelze orientovat. Zatímco označená BMW tento „prut” sloužící pro interní komunikaci sboru dostala, auta bez označení ji mají integrovanou v typické střešní „ploutvi”, jakou má pětkové BMW zcela běžně.
Druhé dříve viditelné policejní „vylepšení”, tedy zářivě stříbrné rampy s vizuální signalizací, už je také minulostí. LED diody, které se rozsvítí na pokyn posádky, jsou umístěny nikoli na sklech, ale až pár centimetrů za sklem, a to jak zezadu, tak zboku.
Za předním oknem jsou diody viditelné rovněž s obtížemi, nacházejí se v prostoru slunečních clon.
Nenápadná konfigurace
Pomoci tak může primárně to, jakou konfiguraci vozu muži zákona používají. Předně jde o aktuální BMW řady 5 Touring, tedy v karoserii kombi.
Navíc se jedná o modernizovanou variantu, kterou od roku 2020 poznáte například podle odlišné grafiky předních, ale i zadních světel. Zadní svítilny mají nápadný tmavý obrys.
Na čtení písmenek na zádi bude možná pro řidiče překračující maximální povolenou rychlost příliš pozdě, ale je dobré zdůraznit, že neoznačená policejní BMW mají alespoň tovární označení.
Tedy logo xDrive pro pohon všech kol a nápis 540i, které značí řadu 5 a obchodní označení třílitrového řadového šestiválce s výkonem 333 koní, 40i.
Že by snad mělo být na první pohled jasné, že jde o výkonný šestiválec a nikoli základní dieselový dvoulitr? Není tomu tak. Pryč jsou totiž i doby, kdy BMW nechalo rozpoznat, o jakou motorizaci a s kolika válci se jedná, a to jen podle koncovek výfuků.
V současné chvíli má tak řada 5 stejně tvarované koncovky, tedy jednu víceúhelníkovou pro každou stranu, pro všechny civilní modely až právě po 540i. Liší se až verze od M Performance a plnokrevná M5.
Ani absence populárního M paketu, který vizuálně odlišuje vozy BMW už desítky let, zvídavým šoférům nepomůže, protože ten se v současné chvíli na zádi u řady 5 liší jen tmavým zbarvením zmiňovaných výfukových koncovek. Příď má pak viditelně agresivněji ztvárněný nárazník.
Může to tedy znít jako paradox, ale i když tentokrát policie pro skrytý dohled sáhla do prémiových vod místo mladoboleslavské značky, o nic výrazněji takové vozy na silnicích působit nebudou, a to zejména díky pečlivě schovaným úpravám.