Článek
Zpráva o tom, že Bugatti Chiron pokořilo magickou hranici 300 mph (482,8 km/h), oblétla svět v září roku 2019. Jel 490,5 km/h a je jediným silničním autem světa, které se na takovou rychlost podívalo. Fakt, že nejelo i zpět a že de iure nešlo o produkční auto, jej diskvalifikovaly z Guinnessovy knihy rekordů, ale to vůbec nevadí.
Automobilka Bugatti před několika dny zveřejnila informace o tom, jak byl Chiron Super Sport 300+ pro takovou rychlost upraven. Důvod, proč to dělá až nyní, je jednoduchý - prezentuje tím verzi Chiron Super Sport, která se představila v červnu letošního roku.
Bugatti Chiron má nový vrchol. Luxus a extrémní výkon spojuje verze Super Sport
Úpravy techniky jsou, rozumíme-li tomu správně, stejné u rekordní verze Super Sport 300+, zákaznické Super Sport 300, schopné za asistence automobilky dosáhnout třísetmílové rychlosti, a verze Super Sport, která má pevný omezovač rychlosti na 440 km/h.
Aerodynamika je, pochopitelně, naprosto klíčová. „Jedině perfektní proudění vzduchu okolo přední části auta zajistí, aby se nevytvářely škodlivé turbulence a aby proudění vzduchu kolem auta zůstalo čisté,“ říká Frank Heyl, zástupce šéfdesignéra značky. Pro úpravu proudění vzduchu po stranách tedy vznikla nová křidélka vpředu.
Otvory na předních blatnících jsou odkazem na EB110 SS, která měla podobné za bočními okny. Tam to ovšem byly vstupní otvory pro vzduch; na chironu to jsou výstupy vzduchu z předních podběhů. Jsou nutné proto, že u předních kol se ve vysokých rychlostech vytváří přetlak a zvedá auto. Těmito otvory přetlak uniká.
Již nakousnutá prodloužená záď se jmenuje „longtail“, tedy „dlouhý ocas“. Jejím principem není ani tak prodlužovat auto, jako spíš zmenšovat plochu za zádí auta, kde obtékající vzduch po horní a dolní straně karoserie tvoří turbulence. Tím je snížen aerodynamický odpor ve vyšších rychlostech.
Větší je samozřejmě také zadní křídlo, konkrétně o 8 %, takže funguje lépe při prudkém brzdění jako aerodynamická brzda. V režimu pro dosažení nejvyšší rychlosti se úplně schová. Zvětšený a prodloužený je i difuzor na zádi; díky prodloužení o 23 mm a přesunutí výfuků ze středu na strany je celkově o 32 % větší.
Ani rámečky výfuků tu nejsou pro parádu. Otvory na spodku auta k nim přivádí vzduch, který pak proudí mezi výfukem samotným a rámečkem. To proto, aby teplo z výfukových plynů nepoškodilo karbonové díly na zádi auta. A jako drobný bonus jsou titanové a vytištěné na 3D tiskárně.
Na druhém konci výfuků je samozřejmě osmilitrový šestnáctiválec, který dává 1600 koní - o stovku více než u „běžného“ chironu. K jeho úpravám patří odolnější písty nebo silnější olejové čerpadlo, které pod plnou zátěží přečerpá 140 litrů oleje za minutu. A hlavně, nová turbodmychadla s větším průměrem turbíny i kompresoru.
Změny proběhly také na převodovce. Sedmý, nejvyšší stupeň je oproti chironu delší, ovšem 400 km/h vůz dosáhne už na šestku. Trvá to 28,6 sekundy, o 4 s méně než u chironu.
Upraveno je také šasi. „Prodloužená záď znamená posuny v rozložení zátěže na nápravy, což jsme museli vzít v potaz, když jsme ladili šasi,“ říká Jachni Schwalbe, šéf vývoje vozidel u Bugatti.
A konečně, nová jsou i kola. Standardní hliníková šetří kilogram neodpružené hmotnosti v každém rohu, k mání jsou ale i ještě lehčí hořčíková, která v celé sadě ušetří dokonce 16 kg, tedy 4 kg na kolo.
Co je u verze Super Sport odlišné od 300+ a 300, je interiér. Má dvě sedačky, nikoliv jen jednu, a je v podstatě standardem chironu. To znamená spousta špičkové kůže a přepych v každém ohledu.
Tohle všechno bude zákazníky stát nejméně 3,2 milionu eur (81,34 milionu korun) bez daní. První kusy verze Super Sport se k zákazníkům dostanou zkraje příštího roku.