Článek
Nejen v zimě se může stát, že na mnoho hodin uvíznete v dopravní zácpě. A někteří odpůrci elektromobilů tvrdí, že v takovém autě umrznete, protože vám záhy dojde baterie, když jí musíte vytápět vůz. Americký majitel dvou tesel, který vede youtubový kanál Dirty Tesla, tedy vyzkoušel, jak dlouho vydrží baterie auta vytápět vůz.
Učinil tak v reakci na 77 km dlouhou zácpu na dálnici I-95 ve Virginii, v níž někteří řidiči strávili i 24 hodin mezi pondělkem 3. a úterkem 4. ledna.
Vzal svůj Model X a Model Y, nabil je na 90 %, na dvorku oběma zapnul topení a vyhřívání sedačky řidiče – a nastavil si odpočet na 12 hodin. Proč dvě auta? Jsou v nich rozdíly nejen ve velikosti – Model X má zhruba 100kWh baterii a topí obyčejnou spirálou. Model Y má tepelné čerpadlo, ale taky „jen“ zhruba 80kWh baterii.
Stát chce do nabíjecích stanic pro elektromobily dát 5,5 miliardy za šest let
Ani jedno auto nebylo předem vyhřáté a nemělo ani zahřátou baterii, což není situace, ve které by se člověk běžně dostal do zácpy, ale může se to stát, pokud se před startem nepodíváte na informace o dopravě. To znamená, že auta musela topit z nějakých -9 °C na nastavených 21 °C.
Po dvou hodinách klesl stav baterie Modelu Y z 91 na 82 % a uvnitř bylo hezky teplo. Autor říká, že prvních 5 % baterie zmizelo během prvních 15 minut na vytopení vozu, pak už je spotřeba mnohem menší. Proto je u elektromobilu ideální vůz vytopit předtím, než vyrazíte, je-li připojený do sítě.
Modelu X za první dvě hodiny klesl stav baterie z 90 na 79 % – ovšem toto číslo znamená o to víc energie kvůli větší kapacitě baterie tohoto vozu. Vůz se také z nějakého důvodu vytopil na 24 °C místo nastavených 21°C.
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Vyhodnocení experimentu proběhlo druhý den ráno a zjistilo, že u modelu Y s tepelným čerpadlem sebralo 12 hodin vytápění 33 % baterie (26,5 kWh), což znamená, že spotřebovat baterii pouhým topením ze 100 na 0 % by zabralo 36 hodin. Model X bez tepelného čerpadla za stejnou dobu spotřeboval 43 % baterie (43 kWh), takže spotřebování plného nabití jen na topení by trvalo 28 hodin.
Samozřejmě, pokud stojíte v zácpě a nevíte, jak dlouho tam budete čekat, nebudete topit tak moc. Ztlumíte topení třeba na 16 °C a vypnete vyhřívání sedačky, abyste neumrzli, ale zároveň energií neplýtvali. Autor u modelu Y experiment protáhl o 6 hodin s takovýmto nastavením a zjistil, že stav baterie klesl o dalších 10 %. To znamená, že plně nabité auto by mohlo takhle topit zhruba 60 hodin, než by baterie došla.
Pro srovnání – běžný spalovací motor spotřebuje 1–2 litry benzínu či nafty za hodinu podle své vlastní efektivity a objemu, takže v závislosti na velikosti nádrže dokáže vytápět auto rovněž desítky hodin. Nevýhodou je, že spotřebovává palivo nejen na vytápění, ale i na vlastní chod, nemáte-li přídavné topení.
Rimac Nevera hlásí rekordně rychlé dobíjení, využít má až 333 kW
Samozřejmě, do zácpy také můžete přijet těsně před zastávkou pro nabíjení s téměř vybitou baterií. Úplně stejně se ale můžete dostat do zácpy s téměř prázdnou palivovou nádrží. U konvenčního auta můžete dojít pěšky na benzinku s kanystrem, vybitý elektromobil lze táhnout za jiným autem, jakmile se zácpa rozjede, a tak mu rekuperací dodat trochu energie na cestu k nejbližší nabíječce.
Ukazuje se tedy, že pořád platí to stejné – vozit v autě pitnou vodu a deku a tankovat či nabíjet radši dřív, nečekat až na rozsvícení „hladového oka“, abyste měli rezervu pro případ mnohahodinové zácpy.