Článek
Fyzická tlačítka z nových aut mizí závratným tempem ve prospěch dotykových displejů, v nichž se ovládá čím dál tím víc funkcí auta. Leckdy i docela zásadní, např. rychlost cyklovače stěračů, vzdálenost od auta vpředu při použití adaptivního tempomatu nebo intenzita rekuperačního brzdění.
Ovládání auta skrz dotykový displej však nejednomu řidiči přijde složitější – a vyžadující více pozornosti, kterou řidič odpoutává od situace na silnici – ve srovnání s klasickými tlačítky. Tento dojem potvrdil test švédského magazínu Vi Bilägare.
Magazín testoval tucet aut, z nichž jedenáct bylo moderních s velkými dotykovými obrazovkami a to dvanácté bylo sedmnáctileté Volvo V70 s klasickými tlačítky. Při testu řidič jel rychlostí 110 km/h po letišti a měl za úkol provést různé jednoduché úkony. Předem měl prostor se s autem seznámit.
Oblasti úkonů v testu:
- Zapnout vyhřívání sedadel, zvýšit teplotu ve voze o dva stupně a zapnout vyhřívání zadního skla
- Zapnout rádio a naladit švédskou stanici Program 1
- Resetovat palubní počítač
- Snížit jas podsvícení na nejnižší úroveň a vypnout centrální displej
Výsledky hovoří samy za sebe – s náskokem nejkratší dobu trvalo vše provést ve starém volvu. Naopak nejhorší byl elektromobil Marvel R čínské značky s britskými kořeny MG. Ta nedávno vstoupila na český trh, ale tento model u nás zatím v nabídce není.
Kompletní výsledky testů ovládacích prvků | ||
---|---|---|
Vůz | Čas (s) | Skóre |
Volvo V70 (2005) | 10 | 4,5 |
Dacia Sandero | 13,5 | 3,75 |
Volvo C40 | 13,7 | 3,5 |
Subaru Outback | 19,4 | 4 |
Mercedes-Benz GLB | 20,2 | 3,25 |
Tesla Model 3 | 23,5 | 3,75 |
Nissan Qashqai | 25,1 | 4,25 |
Volkswagen ID.3 | 25,7 | 2,25 |
Hyundai Ioniq 5 | 26,7 | 3,5 |
Seat Leon | 29,3 | 3,25 |
BMW iX | 30,4 | 4 |
MG Marvel R | 44,9 | 2,5 |
Celkový čas, za který se řidiči povedlo všechny úkony provést, hovoří jasně. Do výsledného skóre, kde vyšší hodnota je lepší, však magazín zahrnul ještě další veličiny, proto neodpovídá času přesně.
Jaké to jsou? Volkswagen a seat třeba mají nižší skóre – magazín používá dokonce slovo „hřích“ –, protože k ovládání teploty ve voze slouží nepodsvícený panel pod displejem.
Proč v golfu není vidět na ovládací panel klimatizace? Měl být lépe vybaven
BMW iX má zase systém příliš komplikovaný; je zbrusu nový a spoléhá na dotykovou obrazovku úplně ve všem. Je trochu škoda, že tu pro srovnání není i nějaké starší BMW, v němž se klimatizace ovládá fyzickými tlačítky.
První jízda s BMW iX: Futuristické SUV, které dokáže překvapit
Naopak Volvo C40 má také dotykovou obrazovku, ale podle výzkumníků infotainment není komplikovaný. Výborný čas to dokazuje. A dobrá je i Dacia Sandero se svým jednoduchým systémem.
Test Dacie Sandero Stepway: Venkovský světák
Do skóre se promítalo také to, jak moc musí řidič sklopit zrak, aby viděl na dolní konec displeje. Tady je největší rozdíl mezi Mercedesem GLB, u nějž je to 20°, a MG Marvel R, u nějž musí řidič sklopit zrak o ohromných 56°. Tento vůz má displej sice největší, ale systém v něm nejhorší, píše magazín.
Znamená to, že by měli výrobci opustit dotykové displeje? Někteří nad tím přemýšlejí, ale výsledky ukazují, že to není jediná cesta – že jde vyrobit kombinace displeje a fyzických tlačítek, která nemá do uživatelské přívětivosti starosvětského interiéru bez dotykových obrazovek daleko.