Článek
Po podzimní premiéře na losangeleském autosalonu se elektrický crossover Fisker Ocean pořádně představil i v Evropě, a to na kongresu Mobile World v Barceloně. Henrik Fisker se nechal slyšet, že Evropa je pro ocean kriticky důležitá - předpovídá, že se tu prodá až 50 % produkce. Doufá, že během dvou až tří let tu prodá 60 tisíc kusů.
„V současnosti jsou naší prioritou Dánsko, Norsko a Velká Británie. Musíme se dostat i do středu Evropy a učinit tam vozidlo známější,“ cituje ho britský Autocar. „Myslím také, že fakt, že jsme udělali siluetu SUV, ale sportovnější, nás odlišuje od všech ostatních hatchbacků a fastbacků. Dává luxusní a sportovní dojem, ale užitná hodnota je stále velká,“ dodal Fisker.
Automobilka k vozu zveřejnila i novou fotosadu, která sice pochází z USA, ale odhaluje jednu zajímavost - stahovací okno pátých dveří. To umožňuje přepravu dlouhých předmětů, anebo lepší ventilaci pro případ, že člověk např. při jízdě po městě upřednostní otevřená okna před zapnutou klimatizací. Podle obšírné tiskové zprávy jsou stahovací také okna mezi C a D sloupky.
Jsou nazvaná „Doggie Window“, a tedy očividně určená pro psy, kteří rádi za jízdy strkají hlavu ven z auta. Tyto prvky však nejsou ve standardu, jsou k mání za příplatek k vyšším výbavám.
Co však je v základní výbavě, je funkce powerbanky, která umožní oceanu nabíjet jiný elektromobil, či třeba dům v případě výpadku elektřiny. Její součástí je také zásuvka pro napájení elektrických zařízení z baterie auta.
Základní výbava se jmenuje Sport a nabízí armádu jízdních asistentů, jako je hlídání mrtvého úhlu, hlídání hrozící srážky, rozpoznávání dopravních značek, omezovač rychlosti, tempomat, hlídání únavy řidiče, hlídání jízdy v pruzích nebo automatické nouzové brzdění.
Jak víme už z dřívějška, ocean nabízí 17″ centrální displej. Ve standardu je také pevná prosklená střecha, audiosystém Harman, možnost používat aplikaci v mobilu jako klíč k vozu nebo elektrické páté dveře.
Verze Sport má poháněná pouze přední kola, a to elektromotorem o 279 koních. Stovku zvládne za 7,4 sekundy a na základě simulací Fiskeru má dle WLTP dojet až 440 km na jedno nabití.
Automobilka zveřejnila také ceny v několika zemích, kde se bude vůz prodávat. Česko mezi nimi není, ale nám blízké Rakousko a Německo ano a tam stojí ocean od 41 900, resp. 41 560 eur, tedy od 1,05, resp. 1,04 milionu korun.
Nejlevnější je v Norsku, kde stojí od 372 tisíc norských korun, tedy 935 tisíc českých korun. Tato cena, stejně jako ceny v ostatních státech, zahrnují místní DPH, ovšem nikoliv případné vládní incentiva pro nákup elektrického auta.
„Když se podívám, jak tento segment roste, vidím růst zejména u drahých aut. Myslím, že jsme v cenové oblasti, kde máme spoustu příležitostí, protože tam není mnoho opravdu dobře vypadajících aut,“ nechal se slyšet Fisker.
O stupínek výš je verze Ultra, která už nabízí pohon všech kol a celkový výkon 548 koní. Zrychlení na stovku zabere 4,2 sekundy a dojezd dle WLTP má být 610 km na jedno nabití, opět podle simulací.
Ultra přidává kamerový systém pro 360° rozhled kolem vozu, lepší audiosystém, již zmíněná otvírací okna mezi C a D sloupky, otvírací okno pátých dveří a také otvírací část prosklené střechy. S nimi se pojí tzv. režim California, který stiskem jednoho tlačítka otevře úplně všechna okna.
Tato varianta je podstatně dražší, v Německu ji pořídíte od 57 tisíc eur (1,42 milionu korun) a v Rakousku od 57 500 eur (1,44 milionu korun). Nejlevnější ze zemí, kde bude k mání, je opět v Norsku - od 1,28 milionu korun.
Vrcholová verze Extreme přidává poloautonomní jízdu ve smyslu aktivního vedení v jízdním pruhu spolu s adaptivním tempomatem, automatické vyhledávání parkovacího místa spolu s automatickým parkováním nebo otočný centrální displej.
„Vždycky jsem měl cíl mít tři nebo čtyři prvky, které nemá nikdo jiný. Máme v naší cenové skupině nejdelší dojezd, máme otočný displej, máme solární panely ve střeše a také vektorování točivého momentu,“ zmínil Fisker další prvky výbavy svého produktu.
Fisker chystá dostupnější elektromobil
Také tu jsou vyhřívané stěrače a trysky ostřikovačů, prémiové ambientní osvětlení, možnost mít interiér v modré barvě, audiosystém s 16 reproduktory a subwooferem či automatické odemykání auta při příchodu a zamykání při odchodu s přístupovým modulem v kapse.
Poháněna jsou opět všechna kola a výkon této verze je 558 koní, což stačí ke zrychlení na stovku za 3,9 sekundy. Dojezd dle WLTP má být až 630 km, opět podle simulací Fiskeru.
Tato verze stojí od 69 950 eur (1,75 milionu korun) v Německu i Rakousku. V Norsku se prodává od 625 tisíc norských korun, tedy 1,57 milionu českých korun.
A konečně, za stejnou cenu i se stejnými parametry dynamiky i výbavy jako Extreme bude pro prvních 5 tisíc zájemců k mání verze One, která je zaváděcí edicí, jak je dnes zvykem. Je zajímavá upomínkovým digitálním podpisem a unikátními 22″ koly
Fisker už nyní přijímá objednávky, ale vůz se ve skutečnosti začne vyrábět až v listopadu letošního roku, a to v závodech rakouské Magny pro celý svět. Aktuálně má firma zhruba 33 tisíc objednávek.